So much to enjoy, so close to you video

Ny kampagne skal inspirere til efterårsrejser og ture med toget

3.3.2025
Foto: Jalabert

Aarhusregionen er rig på oplevelser uden for højsæsonen – og de er kun en togtur væk. Det er budskabet i en innovativ og ambitiøs kampagne, som VisitAarhus lancerer i Tyskland, Holland og Frankrig, med bl.a. et Oscar-nomineret bureau samt et bureau specialiseret i bæredygtighed i ryggen.

Potentielle turister bliver i år ikke kun mødt af flotte sandstrande, solbeskinnede gader og fyldte attraktioner, når de støder på markedsføring af Aarhusregionen. VisitAarhus sætter i en ny, international kampagne fokus på, at der også er ganske meget at rejse for, når det hele er lidt mere gråt og vådt – og at det hele samtidig er inden for rimelig afstand. 

Kampagnen kører i Tyskland, Holland og Frankrig og har fået titlen ”So much to enjoy, so close to you”. Aarhusregionen tilbyder en sjælden koncentration af populære attraktions- og kulturudbud inden for en meget kort geografisk afstand, og formålet er at vise, at både destinationen og de mange seværdigheder kan nås via cyklen, letbanen, bussen og toget. Blandt andet bliver rejsende på hovedbanegårdene i Hamborg, Amsterdam og Paris derfor mødt af reklameskærme med aarhusianske efterårsoplevelser udstyret med en tidskode, der viser, hvor lang togrejsen dertil er.

”Koncentrationen og kombinationen af oplevelser i by, natur og ved kysten gør Aarhusregionen til et attraktivt rejsemål hele året. Ved at forlænge sæsonen og også tiltrække gæster uden for den traditionelle højsæson sikres der omsætning for hoteller, butikker, attraktioner og restauranter, så der bliver grundlag for at drive forretning året rundt. Og det er afgørende for turisterhvervet og for lokalsamfundene,” siger direktør i VisitAarhus Pia Lange Christensen. 

Seneste opgørelse viser, at over en tredjedel af overnatningerne i Aarhusregionen er placeret i juli og august, der betegnes som højsæson, mens de øvrige to tredjedele er fordelt over resten af året.

Kreative indspark fra et Oscar-nomineret bureau

Det er ikke kun kampagnens budskab, der tager sig anderledes ud end normalt – også det visuelle udtryk adskiller sig fra den gængse destinationsmarkedsføring. Det overordnede koncept er udviklet af medie- og contentbureauet dentsu X, mens kampagnens videoer er produceret i samarbejde med det kreative bureau Jalabert, som i 2024 var nomineret til en Oscar. Det er helt bevidst, at kreativiteten har fået frit spil i VisitAarhus’ nye, internationale satsning.

”For at have succes med at tiltrække potentielle gæster er det først og fremmest vigtigt at få deres opmærksomhed. Modtagerne bliver i dag eksponeret for så meget markedsføring alle steder, at risikoen for slet ikke at blive set er temmelig stor. Derfor har vi bevidst lavet en kampagne, som skiller sig ud fra mængden, er nytænkende og kreativ,” forklarer brand manager i VisitAarhus Nanna Fangel-Henriksen.

En ambitiøs produktion med fokus på klimaaftrykket 

Også i produktionen og markedsføringen af kampagnen er VisitAarhus sammen med de to bureauer gået anderledes til værks – for at afprøve en række nye metoder til at nedbringe klimaaftrykket fra en turismekampagne. Ved hjælp af CO2-måleværktøjer leveret af dentsu X, der længe har specialiseret sig i markedsføring og kommunikation af bæredygtige budskaber, er hver enkelt handlings CO2-aftryk blevet opgjort – helt fra udvikling til lancering. Samtidig har en konsulent med speciale i mere bæredygtig filmproduktion været tilknyttet i hele processen for at sikre et så lavt aftryk som muligt i produktionen. 

”Ved at teste en række konkrete tiltag har denne kampagne givet os værdifuld indsigt i, hvordan man kan arbejde med at reducere klimaaftrykket i både udvikling, produktion og lancering af destinationsmarkedsføring. De erfaringer kan vi tage med videre,” siger Nanna Fangel-Henriksen.

Kampagnen er koordineret med VisitDenmark og lavet med støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Den kører i marts og april.
 

Se udvalgte videoer fra kampagnen her nedenfor.

So much to enjoy, so close to you video
So much to enjoy, so close to you video
So much to enjoy, so close to you video