Frivillige ReThinkers i Randers

Frivillige har hjulpet ved rekord mange events i 2022

21.11.2022
Foto: Per Bille

De frivillige ReThinkers i Aarhus, Randers og Syddjurs har hjulpet med frivillige opgaver til mere end 150 events- og kulturarrangementer rundt i Aarhusregionen i år. Ikke siden 2017 har så mange frivillige været på gaden og sørget for, at publikum og besøgende fik en god oplevelse.

Måske har du mødt en frivillig med orange jakke i løbet af det sidste års tid. Det er der i hvert fald stor sandsynlighed for. Det har nemlig været et travlt år for de frivillige ReThinkers i VisitAarhus, der ofte kendes på de orange jakker. Den ene opgave har afløst den anden, og kulturerhvervet står på spring for at få hjælp til diverse arrangementer rundt i området.

”Vi kan virkelig mærke, at vores netværk af frivillige er eftertragtet. Og de frivillige ReThinkers står også klar til at komme ud og give en hånd med i kulturlivet. Det skaber en stor værdi for begge parter,” siger frivillighedschef i VisitAarhus, Ulla Svenningsen Lund.

Frivillighedsorganisationen ReThinker hører under VisitAarhus og blev skabt i forbindelse med Kulturhovedstad 2017. Netværket fungerer som en bank med frivillige, som kan hjælpe til ved kulturarrangementer og lignende. I dag tæller netværket et par tusinde frivillige i Aarhus, Randers og Syddjurs.

Fra Hobbitten og Krydstogt til Cirkus Jul
Opgaverne i 2022 har spændt bredt. Blandt andet kan man nævne Hobbitten på Moesgaard Museum, hvor hele 300 frivillige har hjulpet med alt fra at tjekke billetter til at være statister. Samtidig er det værd at fremhæve de mange frivillige velkomstværter som står klar hver gang et af årets 63 krydstogtskibe lægger til kaj i Aarhus. Og så har mange også været på gaden til Randers Festuge, Ebelfestivalen i Ebeltoft, test af vandreruter på Mols, Hendes Majestæt Dronningens besøg i Aarhus og meget andet. I alt har mere end 200 virksomheder fået hjælp.

Et af de arrangementer, som venter de frivillige ReThinkers, er Cirkus Jul, som er arrangeret af Muskelsvindfonden. Her har over 50 ReThinkers meldt sig til opgaver, lige fra højtlæsning til at passe opgaver i boder omkring arrangementet. Muskelsvindfonden har selv et velfungerende frivillignetværk, men i år er det blevet suppleret med hjælp fra frivillige ReThinkers.

”Det er vigtigt for os at understrege at samarbejdet med ReThinker er et ”add on” til vores eget frivillignetværk, og jeg kan kun anbefale alle, der har et projekt, der ønsker at involvere frivillige at kontakte ReThinker. Det gælder også mindre organisationer end os og som ikke har så stort et frivillignetværk selv”, siger frivillighedskoordinator i Muskelsvindfonden Malene Gaarden Geertsen.

Frivillignetværket ReThinker’s fornemste opgave er at støtte op om områdets aktører, så de får mulighed for at afvikle forestillinger, events og arrangementer af højeste kvalitet.
Det gode samarbejde mellem ReThinker og Muskelsvindfonden er et godt eksempel på et frivillig-samarbejde der virker.

”Vi er meget glade for, at vi kan være et supplement til den fantastiske frivilligindsats, som Muskelsvindfonden er kendt for i forvejen, og jeg kan kun opfordre andre kulturaktører i byen til at henvende sig til os. Vi er altid klar på at hjælpe. Med Cirkus Jul har samarbejdet været rigtig godt blandt andet fordi de henvendte sig i god tid og samtidig indrettede deres vagter efter vores frivilliges behov”, fortæller Ulla Svenningsen Lund.

Stor interesse for netværket
Oven i det hele blev 2022 også året, hvor frivillighedsorganisationen havde fint besøg af Hendes Majestæt Dronningen, som mødte de mange frivillige og hørte mere om deres opgaver og fællesskab. Og netop viden om hvordan VisitAarhus og ReThinker arbejder med frivillighed er efterspurgt i hele landet og internationalt.

”Vi kan mærke en stor interesse, og lige nu arbejder vi også med et projekt, som er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, som netop går ud på at udbrede vores netværk og vidensdele med andre. Vi vil meget gerne dele ud af vores erfaringer, for vi er faktisk rigtig stolte af vores fællesskab”, slutter frivillighedschef i VisitAarhus, Ulla Svenningsen Lund.

De tre ReThinker-afdelinger er oprettet og drives i samarbejde med Randers Kommune, Syddjurs Kommune og Aarhus Kommune.