Kanotur i Søhøjlandet med hele familien

Danskerne er vilde med Søhøjlandets outdoor-oplevelser

20.8.2021
Foto: Mark Trustrup

Søhøjlandet har været i høj kurs hos turisterne denne sommer. Hoteller, vandrerhjem og campingpladser i både Skanderborg og Silkeborg kan melde om fulde huse.

Attraktioner har haft pæne besøgstal, og VisitAarhus velkomstservice har talt med rekordmange turister på de mobile turistkontorer på Himmelbjerget samt på Torvet og havnen i Silkeborg.

Det er fantastisk, at så mange danskere har besøgt Søhøjlandet i sommerferien igen i år. Skanderborg og Silkeborg har utroligt meget at byde på, uanset om det gælder turister, der vil ned i gear, op i gear, ind i kulturen eller ud i naturen. Området rummer det hele og på et meget højt niveau. Så jeg forstår godt, at danskerne er vilde med Søhøjlandet,” siger Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus.

Alle senge besat

Både i Skanderborg og i Silkeborg melder overnatningssteder om fulde huse hele sommerferien. Egon Petersen fra Danhostel Skanderborg kan se tilbage på en god sommer.

Vi har haft alle senge fulde hele sommeren. De danske familier har indtaget vores vandrehjem i skolernes sommerferie, og nu begynder vi at have kurser og grupper på besøg i hverdagene og konfirmationer i weekenden. Så vi har dejligt travlt. Vores gæster søger udendørs aktiviteter og dér ligger vi jo heldigvis midt i Bøgeskoven med mulighed for aktiviteter både på vand og i skov og tæt på by, ” siger Egen Petersen, medejer af Danhostel Skanderborg.

Også hos Scandic i Silkeborg kan General Manager, Simon Kristensen, melde om en travl sommer.

Det er gået over al forventning. Vi har haft den bedste juli nogensinde med masser af danske børnefamilier, der har været i Silkeborg for at opleve naturen. På møde-markedet er der heldigvis også kommet gang i den igen. Der har været et efterslæb på grund af udskudte konferencer og møder. Så de kommer nu, og der bliver run på,” siger Simon Kristensen, General Manager, Scandic Silkeborg.

Lettelse hos attraktioner

Hos de mange attraktioner i Skanderborg og Silkeborg er der lettelse at spore oven på sommerens rykind. Coronapas-restriktioner skabte usikkerhed og lave forventninger til sommerens besøgstal. Heldigvis kan museer og attraktioner som Museum Jorn, Aqua Akvarium & Dyrepark og Museum Skanderborg melde om pæne besøgstal for juli.

Hos Escape Games i Stilling er ejer, Jan Mikkelsen, fortrøstningsfuld trods hans turisme-virksomhed er
blandt dem, der har skullet kæmpe for at tiltrække besøgende.
Vi har måske klaret os lidt bedre gennem sommeren end generelt for vores branche. Med god grund har mange gæster prioriteret udendørs aktiviteter igen denne sommer, og det gør det svært for vores indendørs Escape Room-produkt. Men vi har udviklet forskellige nye ud-af-huset koncepter, som kan spilles i folks egne omgivelser, fx på campingpladser. Nogle kan spilles udendørs, andre indendørs. Det har vi haft succes med, og vi er ved godt mod og tror på fremtiden,” siger Jan Mikkelsen, ejer af Escape Games.

For Hjejleselskabet har sommeren igen været forrygende. En sejltur med verdens ældste originale kulfyrede damper, og de 8 andre historiske både, fra Himmelbjerget til Danmarks Outdoorhovedstad, Silkeborg, har igen været på mange danskeres top 10-liste denne sommer.

Vi har haft en fantastisk sommer. Da der blev løsnet for restriktionerne og danskerne fik sommerferie, så fik vi meget travlt. Til trods for, at vi har valgt ikke at have lige så mange gæster ombord på vores både, som normalt, har vi været i stand til at fastholde den positive udvikling, vi har haft siden 2017. Lige nu mangler vi lidt udenlandske turister, som vi plejer at have, men til gengæld har vi nu meget stor efterspørgsel på leje af vores både til private arrangementer. Så vi har fortsat tordnende travlt de næste måneder – og også denne weekend, hvor vi afholder mini-regatta på vandet som opvarmning til den store regattafest i Silkeborg næste år. Så vi har gang i en masse spændende og ser med stor optimisme på fremtiden,” siger Thomas Klostergaard, Adm. Direktør for Hjejleselskabet.

Velkomstværter har haft rygende travlt

Også hos VisitAarhus’ velkomstteams på Himmelbjerget samt på torvet og på havnen i Silkeborg har medarbejderne kunnet mærke danskernes interesse for Søhøjlandet. Velkomstværterne har i skolernes sommerferie talt med knap 20.000 gæster på de tre lokationer. Det er op mod 5000 flere gæster end sidste sommer.

Ved at stå på de absolutte turistmagneter som Himmelbjerget og Hjejlen har vores velkomstværter fået mulighed for at komme i dialog med en masse besøgende. De har guidet og inspireret til oplevelser i både Skanderborg og Silkeborg og været med til at sprede de besøgende ud i hele Søhøjlandet. Så det har virket at tage turistkontoret ud på gaden og ud i naturen, hvor turisterne er,” siger Pia Lange Christensen.

Dette års gode turistsommer i Søhøjlandet kommer efter et 2020, hvor Aarhusregionen var den destination i Danmark med flest danske gæster. 19 procent af alle danskere var sidste år på ferie i destinationen mindst én gang.