Familie i kano på Gudenåen

Projekt: Kickstart Outdoor og naturbaseret oplevelsesudvikling 2.0

Foto: Outdoorfestivalen

Kickstart outdoor- og naturbaseret oplevelsesudvikling er ét af fire projekter, som får et ekstra kick til at fortsætte de gode resultater, der blev startet med Kickstart Dansk Turisme 2020. Projektet er i samarbejde med Destination Fyn.

Projektet vil fortsat arbejde på at øge virksomhedernes omsætning i relation til et natur- og outdoorbaserede kundesegment, samt styrke sammenhængen mellem destinationens oplevelsestilbud.

Nyt fra projektet

Udvikling, sparring og ekspertviden til turistaktører

Gammel Estrup dannede en inspirerende ramme til et netværksmøde med fokus på forretningsudvikling, storytelling og prissætning. Her blev der stillet – og besvaret – spørgsmål som ’Hvordan sikrer man en levedygtig idé, der giver boost til bundlinjen?’, ’Hvordan brander man bedst sin idé?’ og ’Hvilke faldbruger skal man undgå?’

Se tre eksperter give deres tips til navngivning, prissætning og storytelling herunder.

Styrk dit digitale brand

Virksomhedsforløbet i samarbejde med Kendskab og DestinationFyn er godt i gang. På Kendskabs hjemmeside finder du information, links, skabeloner og andet materiale, som Kendskab har udarbejdet i forbindelse med projektet. Siden opdateres løbende – så er du tidligt ude, kan der være ting som endnu ikke er til rådighed.

Du kan også se eller gense de tre webinarer om hjemmesider og søgemaskiner, sociale medier og annoncering lige herunder.

Hvordan man arbejder strategisk med digital tilstedeværelse, influenter og markedsføring?

Og hvordan man sikrer, at man vælger den rette målgruppe og giver dem den bedst mulige kunderejse? De spørgsmål blev VisitAarhus og en lang række af Aarhusregionens turismevirksomheder klogere på til netværksmødet ”Styrk dit digitale brand”, som fandt sted den 9. maj 2023.

Vi snakkede blandt andet om, at:

Det kan betale sig at arbejde strategisk med målgrupper og kanalstrategi. Det kan i mange tilfælde betale sig at målrette sin markedsføring til én bestemt målgruppe gennem særligt udvalgte kanaler.

I nogle tilfælde kan det betale sig at få andre kanaler eller personer til at levere sit budskab. Her gennemgik SoMe manager, Maria Halse Gravesen, VisitAarhus’ nyudviklede influent-kit, som giver overblik over, hvordan man kommer godt i gang med influent-samarbejder.

Kundernes digitale søgerejse består af flere elementer. SEO-ekspert, Anders Gerlev Hansen fra Kendskab gennemgik, hvordan man kan skræddersy hjemmesider bedst muligt – både til nye målgrupper og loyale kunder, så man bedst muligt kan matche og inspirere kundernes behov på det rette tidspunkt.

Nye outdoorprodukter på vej

Vi har afholdt fællesmøde med pitch fra alle deltagere i projektet med fokus på produktoptimering og "value proposition". Mødet fandt sted ved Danmarks Jægerforbund. De deltagende virksomheder er: Aarhus Sejlsportscenter, FDM Jyllandsringen, Vi er Viborg, Grevelsgaard, Klatreautomaten, B&B Udbyhøj, Aros Adventure, Kongensbrokro, Naturhotellet og Museum Jorn. Mødet blev faciliteret af WorldPerfect.

Vigtig viden fra Kickstart Outdoor 1.0 kommer i spil

Læs interview med projektkoordinator Lene Lind fra VisitAarhus om vigtige viden og erfaringer fra Kickstart Outdoor 1.0, som vi tager med ind i Kickstart Outdoor 2.0, når der skal udvikles nye outdoor produkter og koncepter. 

Mere om projektet

Kickstart outdoor- og naturbaseret består af tre spor:

  • Produkt- og konceptudvikling: Formålet er at øge virksomhedernes omsætning i relation til det natur- og outdoorbaserede kundesegment og styrke sammenhængen på tværs af destinationernes oplevelses- og overnatningstilbud.
  • Digitaliseringsløft: Formålet er at undersøge og forbedre virksomhedernes digitale performance. De skal være synlige på de rette kanaler, over for de rette målgrupper med det rette indhold.
  • Netværk & partnerskaber: Formålet er at understøtte erhvervets ønske om at arbejde mere sammen om fælles indsatser og produkter for at kunne levere på det, de nye gæstetyper efterspørger af oplevelser og overnatninger.

 

Hvad får VisitAarhus’ partnere ud af at være med i projektet?

  • Viden og udvikling af værktøjskasse som kan bruges i outdoorbaseret forretningsudvikling
  • Kompetenceudvikling for aktører med fokus på outdoor- og naturbaserede oplevelser
  • Mulighed for virksomhedsforløb
  • Deltagelse og styrket netværk omkring outdoorturisme

Tidsperiode
Projektet løber fra 1. februar 2022 til 31. december 2023.

Bevillingsgiver
Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse logo

Kontaktperson

Lone Mark Daubjerg

Udviklingschef

LDM@visitaarhus.com