Jaguar i Randers Regnskov

Turisterne strømmede til Randers i sommerferien

19.8.2022
Foto: Randers Regnskov

Året sommersæson er værd at klappe i hænderne over for turisterhvervet i Randers. Juni bød på flere overnatninger end i samme måned i 2019, som er det seneste ”normale” turistår uden corona.

Hotelsengene, campingpladserne, vandrehjemmene osv. rundt i Randers har været mere i brug denne sommer, end de har været de sidste par år. Randers har nemlig oplevet en stigning på 13,5 procent i overnatninger i juni 2022 i forhold til 2019. Og hvis man kigger på første halvår 2022, så er der en vækst på 7,2 procent i forhold til samme periode i 2019. Det viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik.

”Der er grund til at glæde sig over, at Randers er populær blandt de besøgende, og at vi ser endnu flere turister denne sommer. I Randers-området har vi så meget at byde på, og der er aldrig langt fra shopping og kulturliv i bymidten, til fred og ro i den smukke natur tæt på vandet. Det er også gået op for turisterne,” siger Pia Lange Christensen, direktør, VisitAarhus.

Et af de steder, som turisterne bor i Randers, er hos Randers City Camp. Her har man også mærket, at der er mange, som gerne vil bruge noget af deres ferie i Randers og omegn.

”Vi har haft drøntravlt. Vi ser en stigning på cirka fem procent i forhold til 2019, og især vores hytter har været fuldt booket. Derfor arbejder vi også på at udvide med ekstra 14 hytter til næste år. Det er tiltrængt,” siger Bianca Andersen, ejer, Randers City Camp.

God sæson hos attraktionerne

Et andet sted, hvor sommeren har været god, er i Randers Regnskov. Især juli bød på stor travlhed og mange besøgende, og når besøgstallene for sæsonen gøres op her midt i august, så har regnskoven indtil videre haft cirka 25.000 flere gæster gennem tælleapparaterne end på samme tidspunkt i 2019.

”Det har virkelig været en fantastisk sommer, hvor vi har haft gode besøgstal. Og vi begynder også at se flere af de internationale gæster som nordmændene, hollænderne og tyskerne. Det er vi rigtig glade for, for dem har vi savnet gennem de seneste to år”, siger Henrik Herold, direktør, Randers Regnskov.

Hele Aarhusregionen i vækst

Det er ikke kun i Randers, at sommeren får smilene frem på læben hos turismevirksomhederne. Hvis man kigger på årets første seks måneder, som er de nyeste overnatningstal tilgængelige, så oplever alle otte kommuner i Aarhusregionen fremgang i antal overnatninger i forhold til samme periode i 2019.
Faktisk ligger Aarhusregionen 17 procent over samme periode i 2019. På landsplan hedder det tal 13 procent.

”Vi er utrolig glade for, at vi over hele Aarhusregionen ser en fremgang i antal overnatninger. Det er igen med til at understrege, at området har noget helt unikt at tilbyde, og at attraktioner, overnatningssteder, restauranter osv. gør et kæmpe stykke arbejde for at give gæsterne en god ferie,” siger Pia Lange Christensen, direktør, VisitAarhus.