Kanoer på Gudenåen

Gudenåen får særlig opmærksomhed i ny tysk kampagne

9.1.2024
Foto: Francesca Dolnier

VisitAarhus og GudenåSamarbejdet skruer i 2024 og 2025 op for markedsføringen af Gudenåen over for tyskerne. En ny video skal sætte ekstra fokus på de mange oplevelser på og omkring hele Gudenåen.

Gudenåen har et stort potentiale for at få flere tyske gæster til at besøge områderne omkring den 160 kilometer lange flod. Derfor har VisitAarhus sammen med GudenåSamarbejdet valgt at kaste ekstra kræfter efter markedsføringen af Gudenåen på det tyske marked.

I en ny kampagnevideo ser man to par, der mødes ved Den Genfundne Bro i Horsens, hvor de vandrer. Længere oppe af Gudenåen sætter de sig i kanoer og sejler mod den Blå Bro i Randers. I videoen er der særligt fokus på kanosejlads og den naturoplevelse, man får undervejs. Videoen skal vække mulige gæsters interesse og lede dem ind på GudenåSamarbejdets fremtidige platform: oplevgudenaa.dk, hvor de kan se endnu mere om Gudenåen.

”Gudenåen er et af fyrtårnene i Jylland, når det kommer til naturoplevelser, og derfor kaster vi nu også endnu flere kræfter efter markedsføringen. Tyskerne udgør i forvejen en stor del af vores besøgende, men det tyske marked er kæmpestort, og derfor er potentialet meget større”, siger Pia Lange Christensen, direktør, VisitAarhus.

Kampagnevideoen er produceret og finansieret af VisitDenmark, Destination Kystlandet og VisitAarhus. Kampagnen er koordineret med VisitDenmark.

Nye oplevelser på vej

Det ekstra fokus på Gudenåen spiller rigtig godt sammen med det arbejde, som GudenåSamarbejdet sammen med Vejle kommune og Naturstyrelsen er i gang med i forhold til at etablere GudenåStien – et samlet stiforløb langs Gudenåen, der efter planen skal stå færdigt i 2026.

”Med GudenåStien får vi bundet de unikke naturoplevelser langs Gudenåen sammen, og det vil være til glæde for både lokale og besøgende. Derfor er vi i GudenåSamarbejdet også rigtig glade for det ekstra fokus der kommer på Gudenåen og oplevelserne langs den,” siger Lars Storgaard, borgmester i Favrskov Kommune og formand for GudenåSamarbejdet. 

GudenåSamarbejdet er et samarbejde mellem Hedensted, Horsens, Skanderborg, Silkeborg, Viborg, Favrskov og Randers kommuner om Gudenåens oplevelsespotentiale. GudenåStien-projektet er forankret i Favrskov kommune og har 11 projektparter – udover de 7 kommuner i GudenåSamarbejdet er også Vejle Kommune og Naturstyrelsen med i projektet. Budgettet er på i alt 57 millioner kroner over 3 år, og 15 millioner kommer fra Nordea-fonden og 15 millioner kommer fra A.P. Møller Fonden.

Helårsoplevelser er i fokus

Den nye kampagne for Gudenåen er særligt målrettet de friluftsaktive tyskere, som sætter pris på oplevelser i naturen og har lyst til at være aktive. Derfor er det også især oplevelserne omkring Gudenåen, som er i fokus i kampagnen.
Samtidig har det været vigtigt at fremhæve nogle aktiviteter, som ikke kun er mulige i højsæsonen. Gudenåen er nemlig et oplagt rejsemål også i foråret og efteråret, hvor man blandt andet kan cykle, vandre og sejle.

”Vi gør en stor indsats for at lokke besøgende til på andre tidspunkter end i højsæsonen, da det giver vores turismevirksomheder en mere bæredygtig forretning, og vi får spredt gæsterne ud, så vi undgår at skabe trængsel. Gudenåen er smuk om sommeren, men det er den bestemt også på andre tider af året, og det vil vi også gerne gøre de mulige gæster opmærksomme på,” siger Johan Friis Bergholt, marketingchef, VisitAarhus.

Kampagnevideoen for Gudenåen kan ses her:

GudenåSamarbejdet er et fast samarbejde mellem Hedensted, Horsens, Skanderborg, Silkeborg, Viborg, Favrskov og Randers kommuner om Gudenåens oplevelsespotentiale, og har eksisteret siden 2016. Samarbejdet er politisk forankret i et borgmesterforum bestående af de 7 kommuners borgmestre. GudenåSamarbejdet arbejder med Gudenåens potentialer ud fra tre spor: Gudenåen og borgerne, Gudenåen og turisme og Gudenåen og forretningsudvikling.

VisitAarhus er Aarhusregionens officielle turistorganisation, der dækker over storbyen Aarhus samt de omkringliggende byer og områder Djursland, Favrskov, Silkeborg, Randers og Viborg. VisitAarhus’ mission er at udvikle turismen og markedsføre Aarhusregionen som rejsemål for ferie- og erhvervsturister samt bidrage til, at turismen skaber værdi lokalt, regionalt og nationalt.