Velkomstvært til krydstogtanløb

Frivillige strømmer til for at hjælpe til The Ocean Race

30.3.2023
Foto: Per Bille

Der er stor rift om at komme til at hjælpe til, når den store kapsejlads, The Ocean Race, kommer til Aarhus fra den 29. maj. Over 500 frivillige har allerede meldt sig, selv om der er godt to måneder til, at den kæmpe begivenhed skydes i gang.

Fra den 29. maj bliver havnen i Aarhus omdannet til en kæmpe folkefest, når verdens længste offshore kapsejlads, The Ocean Race, ankommer til byen. Sejladsen forventes at tiltrække over 400.000 besøgende til Aarhus, og området omkring Havnepladsen bliver omdannet til en stor festplads med sejlsport, folkefest, talks og meget mere.

Dét kræver mange frivillige. Derfor har VisitAarhus’ frivilligorganisation ReThinker – i tæt samarbejde med arrangørerne - været i fuld gang med at finde frivillige, som vil hjælpe med alt fra catering, logistik, scene, pressecenter og pariserhjul. Og allerede nu har mere end 500 frivillige meldt sig til at hjælpe.

”Vi er helt overvældet over den store interesse for at være en del af The Ocean Race. Vi oplever at folk er strømmet til for at blive frivillige under folkefesten. Det siger noget om, at det er et kæmpe event for Aarhus og for Danmark, som mange gerne vil opleve og være en del af,” siger Pia Lange Christensen, direktør, VisitAarhus.

Frivillige er uundværlige
Det er ikke tilfældigt, at de frivillige har fået en stor rolle til The Ocean Race. Det er nemlig langt fra første gang at frivillige ReThinkers står klar i forbindelse med et stort event i Aarhus. I 2022 hjalp ReThinker til ved over 150 events og kulturarrangementer i Aarhusregionen.

”Jeg er både stolt og taknemmelig for, at vi har en så stærk frivillighedskultur, som vi har i Aarhus. ReThinker var en uundværlig del af Den Europæiske Kulturhovedstad i 2017. Nu står vi overfor endnu et kæmpe event i Aarhus, og de frivillige er en af hovedårsagerne til, at vi kan afvikle så store arrangementer som The Ocean Race i Aarhus. De frivillige yder en kæmpe indsats, som vi ikke kan undvære,” siger rådmand for Kultur og Borgerservice, Rabih Azad-Ahmad.

ReThinker i Aarhus drives af VisitAarhus med støtte fra Aarhus Kommune og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Stort arbejde forude
Men selv om mange frivillige har tilmeldt sig, så stopper arbejdet langt fra her. Frem mod The Ocean Race skal de frivillige fordeles på de mange opgaver, som der skal løses. Og herefter begynder arbejdet med at lægge vagtplaner, give de frivillige den nødvendige information og oplæring og ikke mindst gøre klar til selve eventen.

”Vi får travlt de kommende uger, og der er mange ting, som vi skal have styr på. Når vi har over 500 frivillige i sving, så kræver det en kæmpe koordinering. Men vi er vant til denne slags opgaver, så vi er fortrøstningsfulde, og mange af de frivillige er heldigvis rutinerede og har blandt andet hjulpet til ved VM i Sejlsport i 2018 og The Tall Ship Races i Aarhus i 2019. Vi glæder os til et fantastisk event,” siger Ulla Svenningsen Lund, frivilligchef, VisitAarhus.

Det er stadig muligt at melde sig som frivillig til The Ocean Race. Men på grund af den store efterspørgsel er der nu oprettet venteliste.

Fakta om The Ocean Race:

• Siden 1973 har topatleter sejlet jorden rundt i det race, som tidligere hed Whitbread Round the World Race og Volvo Ocean Race.

• Aarhus er det første danske stopover i racets 50-årige historie.

• Sailing Aarhus og Aarhus Internationale Sejlsportscenter er centrale partnere i projektet.

• Blandt de offentlige partnere er Aarhus Kommune, Sport Event Denmark og Region Midtjylland.

• Den Aarhus-baserede IT-virksomhed Trifork er officiel Stopover Presenting Partner.

• Salling Fondene støtter folkefesten.

• Ruten i denne udgave besøger fire kontinenter fordelt over ni byer:
    • Alicante, Spanien - start 15. januar
    • Kap Verde - start 25. januar
    • Cape Town, Sydafrika - start 26. februar
    • Itajai, Brasilien - start 23. april
    • Newport, USA - start 21. maj
    • Aarhus, Danmark - start 8. juni
    • Kiel, Tyskland - Fly-by 9. juni
    • Haag, Holland - start 15. juni
    • Genova, Italien - grand finale, ank. slut juni
    • Se ruten her

• Der er tilmeldt i alt 11 teams fordelt over to bådklasser. Se oversigt over de forskellige teams her.