Familiehygge på Djursland

Djursland er sommerens turistmagnet - igen

23.8.2021
Foto: Sarah Green

Feriehusudlejere og campingpladser på hele Djursland kan igen melde om fulde huse denne sommer. Områdets attraktioner er kommet ud med flotte besøgstal, og VisitAarhus nye mobile velkomstservice har været en succes.

Dyreparker, forlystelsesparker, museer, familievenlige sandstrande, hyggelige købstæder og enestående naturområder. Djursland er fyldt med oplevelser for hele familien, og derfor har Jyllands næse igen i år været blandt danskernes foretrukne sommerferiemål.

Djursland hitter igen blandt danske børnefamilier. Kombinationen af lækre strande, enestående natur, masser af forlystelser og en storby indenfor kort køreafstand er en magnet på gæsterne. Jeg forstår godt, at turisterne strømmer til Djursland i sommerferien,” siger Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus.

Rift om sengene igen i år

Overalt på Djursland har der været rift om sengene denne sommer med belægningstal på niveau med, og nogle steder højere end, sidste sommer.

Hos NOVASOL Dansommer i Ebeltoft og Fjellerup, kan Service Office Manager, Ingrid Skytte Ribergaard melde om endnu et rekordår for feriehusudlejningen.

"Vi har haft en forrygende sommer. Vi har haft alle huse udsolgt hele sommerferien, som altid, og igen i år har vi fået besøg af en ny kategori af gæster. Dem, der er vant til charterferien sydpå. Denne sommer har sommerhusejerne også selv brugt deres huse mere, end de plejer. Så det har givet færre tomme sommerhuse og dermed mere omsætning og aktivitet i området. Nu er skolernes sommerferie overstået, men vi har stadig mange bookinger i både september og oktober, så vi ender med at slå overnatningsrekord for tredje år i træk,” siger Ingrid Skytte Ribergaard, Service Office Manager, NOVASOL Dansommer.

Og hos Fjellerup Strand Camping er lejrchef, Peter Elkjær Frøstrup, meget positiv.
Jeg tror, at vi i år ender bedre end sidste år, som ellers var et rekordår. Vi har haft mange gæster denne sommer, men også antallet af forårsgæster var højt. Så jeg er meget tilfreds. Som noget nyt har vi i år haft to glamping-telte helt ned til vandet til udlejning, og det har været en stærk magnet,” siger Peter Elkjær Frøstrup, lejrchef af Fjellerup Strand Camping.

Glade og lettede turistattraktioner

Blandt Djurslands mange attraktioner er der lettelse, at spore. Coronapas-restriktioner skabte usikkerhed om sommerens besøgstal, men heldigvis kan både Fregatten Jylland, Kattegatcentret, Ree Park Safari og mange andre melde om pæne besøgstal.

Også hos Djurs Sommerland kan administrerende direktør, Henrik B. Nielsen, ånde lettet op. Efter et hårdt 2020 uden hjælp fra regeringens sommerpakke og en nedlukning helt frem til midten af juni, ser året i år ud til at blive på niveau med 2018, der var rekordår for forlystelsesparken.

”Vi har haft en rigtig god sommer med masser af danske gæster. Som det ser ud nu, når vi op på 800.000 gæster igen i denne sæson. Så vi er tilbage på sporet. Vi plejer at have mange nordmænd på besøg, men de har i vid udstrækning været fraværende i år. Heldigvis har danskerne så i stedet givet den fuld gas. Så jeg er meget glad,” siger Henrik B. Nielsen, adm. direktør i Djurs Sommerland.

Succes med mobile velkomstguider

VisitAarhus har i år afprøvet en ny mobil velkomstservice, og den gav pote både blandt områdets mange gæster og for de turismeaktører, som fik besøg af den røde infovogn. Udover to faste turistinformationer ved Kattegatcentret og Fregatten Jylland, har VisitAarhus lanceret en mobil turistinformation med en god håndfuld professionelle lokale guider, som med cykler og infomateriale har været at finde de steder, hvor gæsterne har været. Blandet andet på gågaden i Ebeltoft, på havnefronten i Grenaa, ved Sletterhage fyr, på Gammel Estrup og foran Vaffelbageriet i Fjellerup.

Vi vil være, hvor gæsterne er. Derfor har vi i år skruet ekstra op for mobiliteten af vores turistinformation. Og det har virket forrygende. Vi har i år talt med over 21.000 gæster rundt på hele Djursland, og gæsterne har været positivt overraskede over at kunne få hjælp lige dér, hvor de er, i stedet for at skulle opsøge den,” siger Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus.

Et af de nye steder, hvor gæsterne kunne finde den mobile turistinfo og få hjælp var NOVASOL Dansommers nøgleudleveringssted i Ebeltoft. Alene dér talte guiderne med over 2800 gæster på otte lørdage.

Det var meget værdifuldt for os at den mobile gæsteservice holdt her. Inde i butikken havde vi meget travlt med udlevering af nøgler til vores gæster. Når køen hobede sig op ude foran butikken, blev ventetiden brugt på at tale med VisitAarhus’ guider og få input til ferien. Det var et stort hit. Der var et ekstra bindeled mellem os og vores kunder,” siger Ingrid Skytte Ribergaard, Service Office Manager, NOVASOL Dansommer.

FAKTABOKS

Dette års gode turistsommer på Djursland kommer efter et 2020, hvor Aarhusregionen var den destination i Danmark med flest danske gæster. 19 procent af alle danskere var sidste år på ferie i destinationen mindst én gang og for en stor dels vedkommende gik ferien til Djursland.

Syddjurs havde i 2020 en fremgang i antal overnatninger på hele 10,4% i forhold til 2019. Norddjurs havde i 2020 også et flot samlet år med en fremgang i antal overnatninger på 7,4%. De endelige overnatningstal for sommeren 2021 offentliggøres medio september.