Hotel Milling Ritz i Aarhus

Projekt: Kickstart Dansk Turisme

Foto: Andreas Horn Jensen

Med projekt Kickstart Dansk Turisme har danske turismeaktører i hele landet meldt sig klar til en massiv national holdindsats for at kickstarte dansk turisme sammen i den svære covid-19-tid.

Målet med projektet er hurtigst muligt at genrejse dansk turisme og øge omsætningen hos landets trængte overnatningssteder, attraktioner og spisesteder post-corona. 

Kickstart Dansk Turisme består af i alt 11 initiativer, der alle – men på hver sin måde – har fokus på at

  • indsamle ny viden om turisternes rejse- og adfærdsmønstre, 
     
  • udvikle værktøjer og koncepter for forretningsudvikling og produkttilpasning
     
  • teste nye koncepter og produkter. 

Initiativerne skal tilsammen medvirke til at fremme gæsternes forbrug samt skabe og fastholde jobs inden for kyst- og naturturisme, storbyturisme og erhvervs- & mødeturisme over hele landet. 

På tværs af initiativerne bliver der arbejdet med at skabe mersalg i forhold til oplevelser og services, som tager højde for den aktuelle situation og de udfordringer, den medfører for kyst- og natur-destinationernes turismevirksomheder. Derudover bliver der arbejdet på at finde de gode løsninger til at kickstarte kulturforbruget og innovationen i storbyerne via ny viden, produktudvikling og rådgivnings-forløb. Slutteligt bliver der også arbejdet på at fastholde vunden forretning, kortlægge muligheder og løsninger for hybridmøder samt virtuelle site-inspections inden for dansk erhvervs- og mødeturisme. 

De 11 initiativer er følgende: 

  1. Back to Business – Back on track (Destination Himmerland, Destination Limfjorden og Turistsamarbejdet Kystlandet).
     
  2. Digitale løsninger og turistinformerende indsatser (VisitSydsjælland-Møn og VisitLollandFalster).
     
  3. Kickstart af erhvervs- og mødeturismen (VisitAalborg, Inspiring Denmark, VisitAarhus og Wonderful Copenhagen).
     
  4. Kickstart innovationen (VisitAalborg, Destination Fyn, Wonderful Copenhagen og VisitAarhus).
     
  5. Kickstart kulturturismen (VisitAalborg, Destination Fyn, Wonderful Copenhagen og VisitAarhus).
     
  6. Opkvalificering og videreuddannelse af turismeerhvervet (VisitSydsjælland-Møn og Destination Sønderjylland).
     
  7. Outdoor- og naturbaseret oplevelsesudvikling (VisitAarhus).
     
  8. Reframe og Mersalg ved Vestkysten (Destination Vesterhavet og Destination Nordvestkysten).
     
  9. Tourist Stay Safe (VisitNordsjælland).
     
  10. Viden til kickstart (Aalborg Universitet og Copenhagen Business School).
     
  11. Digital infrastruktur i Verdensklasse (VisitDenmark og Danske Destinationer).

Hvad får VisitAarhus’ partnere ud af projektet?

På projektets hjemmeside – www.kickstartdanskturisme.dk – kan alle turismevirksomheder løbende finde al den viden og de værktøjer, der bliver produceret via projektets 11 initiativer. Til eksempel er bliver der løbende annonceret webinarer, lanceret spritnye rapporter og analyser mv. På hjemmesiden findes desuden en uddybende beskrivelse af alle 11 initiativer, og VisitAarhus er med i 4 af initiativerne.

Samarbejdspartnere
De fire partnere bag projektet er Danske Destinationer, Wonderful Copenhagen (sekretariat for både Dansk Storbyturisme og MeetDenmark), Dansk Kyst- og Naturturisme samt VisitAarhus.

Bevillingsgiver
Projektet er finansieret af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse (kr. 15 mio.) og de medvirkende destinationsselskaber og vidensinstitutioner (kr. 15 mio.).

Tidsperiode
Maj 2020 – september 2021

Kontaktperson

Lone Mark Daubjerg

Udviklingschef

LDM@visitaarhus.com