Familie cykeltur i Søhøjlandet med familien Lava Carlsen

Cykelferie i Søhøjlandet med familien Lava Carlsen

Foto: Roar Paaske

Gyldne marker, grønne bakketoppe, dybe skovsøer. Vilde hindbær og rovfuglenes silhuetter på himlen. Det næstbedste ved cyklens langsomme tempo er, at man pludselig mærker og oplever landskabet på en ny måde. Man ser dets farver, mærker vinden på kinden - og stigningerne i benene.

I denne guide følger du Roar Paaske og hans familie på cykeltur fra Aarhus til Søhøjlandet.

✍️ Af familiefar Roar Paaske
Lokale guider i Søhøjlandet

Men det bedste er nu alligevel, at mens landskabet folder sig ud, gør samtalerne det samme. Der bliver plads til at tale om de små såvel som de helt store ting. Og for en familie på fire som os, hvor hverdagen er fyldt med lektier, legeaftaler, fodboldstævner og madplaner, bliver den langsomme tid dér på cyklen helt uvurderlig.

Derfor anbefaler vi alle at tage på cykelferie – og Søhøjlandet er perfekt til formålet.

Familien Lava Carlsen
Foto: Martin Gravgaard

Dag 1: Fra Risskov - Veng (37,5 km)

Inden afrejse tjekkede vi cyklerne og pumpede dækkene. Så pakkede vi det mest nødvendige: let og praktisk tøj, overtøj efter vejret, det mest nødvendige lappegrej, skulle en af os punktere, madpakke, snacks og en masse vand. Pigerne pakkede desuden en sovebamse, Harry Potter-bog til godnat-læsning og nogle tuscher.

Så kørte vi afsted. Alle på hver sin cykel, men med mulighed for, at Petra kunne få et hvil i et barnecykelsæde.

Efter 10 kilometer ankom vi til caféen med byens bedste udsigt, Æblehaven ved Brabrandstien. Her drak vi virkelig god kaffe og kolde hindbærbrus, som vi i den grad kan anbefale. Pigerne rutsjede og klatrede i træer, mens vi voksne kiggede ud over søen.

Herefter cyklede vi videre langs Brabrandsøen. Omkring Aarhus Ådal Golfklub ventede der os nogle grumme bakker. Her gav Petra op og fik sig et hvil i barnesædet.

Hun måtte dog ned og hjælpe Roar med at skubbe cykelvognen op ad Kollens Mølle-bakken, da en vejrenovering gjorde det tæt på umuligt at komme op. Det lykkedes heldigvis, og vi ankom til vores overnatningssted. Gør I stop heromkring, anbefaler vi Nørre Vissing Kro.

Dag 2: Fra Veng – Vejlsøhus Hotel (40 km)

Efter en god nats søvn cyklede vi ud på cykelferiens længste tur – en varm og bakkefyldt en af slagsen. Allerede fra start fik vi sved på panden, og derfor var det med glade hvin, at vi ankom til Knudsø, hvor Petra og Nor kunne hoppe i vandet og blive kølet ned. Cykler I her forbi en varm sommerdag, vil vi klart anbefale jer at gøre stop og hoppe i det klare og bløde søvand. Der er også et lille ishus og et badehotel, hvis man er sulten. Vi besluttede dog at cykle videre og spise vores frokost ved Gudenåen i Ry.

Videre på vores færd passerede vi Øm Kloster, og herfra kørte vi til Gammel Rye, hvor vi besøgte den hyggeligste lille bager, Der bor en bager. Her blev vi tanket op med kaffe og lækkert bagværk – særligt skal I smage deres nybagte kanelsnurre, mums! – inden turen gik videre op mod Himmelbjerget. Man siger, der ikke findes bjerge i Danmark, men vi skulle hilse og sige, at man virkelig skulle træde i pedalerne for at komme op. På Himmelbjerget nød vi udsigten og besøgte legepladsen.

Da legebehovet var stillet, cyklede vi videre mod Silkeborg, hvor vi landede på Vejlsøhus Hotel, som er et perfekt sted at overnatte på en cykeltur. Naturen ligger lige uden for døren, og man kan endda tage cyklen med op på værelset, hvis man er mest tryg ved det. Og så serverer de altså nogle gode burgere!

Dag 3: Fra Vejlsøhus Hotel – Landal Feriecenter (38 km)

Efter en dejlig morgenmad - turens bedste - tog vi i AQUA, hvor vi kiggede på oddere, geder, vaskebjørne, fisk i massevis og legede på vandlegepladsen. Efter frokost hoppede vi på cyklerne med retning mod Gjern

Vi drak kaffe og juice ved Sindbjerg Stoubjerg – et smukt og dramatisk landskab, som bestemt er et besøg værd.

Herefter ventede nogle udfordrende bakker. Blandt andet Linå Vesterskovvej på 1,4 km med 4,5 procent stigning. Heldigvis stod et ægtepar klar på toppen og heppede på os. Det gav Nor så meget energi, at hun tog bakkespurten.

”Allez allez,” råbte en anden flok til os, da vi nåede foden af Slangebakken i Gammel Laven. Flokken var stimlet sammen om en fjernsynsskærm på en fortovscafe for at se Tour de France. Allez’et fik vi brug for, da bakkerne i dette område viste sig at være temmelig hårde.

Heldigvis kom vi til tops, og som belønning kunne vi nyde jordens bedste æblekage på Svostrup Kro - den kunne ikke være mere kærkommen lige dér.
Med energidepoterne fyldt op cyklede vi det sidste stykke til Landal Feriecenter.

Familie cykeltur i Søhøjlandet med familien Lava Carlsen
Foto: Roar Paaske

Dag 4: Landal Feriecenter

Efter tre dage på cyklen var det tiltrængt med en dag, hvor vi ikke skulle træde i pedalerne, men bare hygge og lege. Vi brugte vores “hviledag” på at bade i badelandet, hoppe på trampoliner, spille minigolf, gå på opdagelse i den flotte omkringliggende natur, læse bøger og spille et slag yatzi i hytten. Der var så mange aktiviteter at vælge mellem, at der var noget for enhver smag. Der er dog ingen tvivl om, at det for Petra og Nor var badelandet, der tog kejler. For os voksne var det naturen omkring centret, som gjorde det største indtryk.

Familiens 5 gode råd (og et ekstra tip) til Cykelferien

1. Sæt god tid af til dagens cykeltur. Vi sørgede for ikke at have en bagkant, så vi kunne gøre de ophold og hvil undervejs, som var nødvendige.
  2. Mind hinanden om, at cykelturen ér rejsen. Mens I cykler, folder landskabet sig ud, så husk at holde øjnene åbne, og stop op, hvis der er noget, der vækker jeres interesse.
  3. Roar introducerede resten af familien for skiltespurte og bakkespurte – og det gav pote. Særligt Nor fløj op over bakkerne for at komme først til toppen. Så husk at lave sjov undervejs.
  4. Snacks!! Man bruger meget energi, når man er på cykeltur, så udover at have en god stor madpakke med til turen, skal man sørge for gode og lækre snacks. Det kan være frugt, kiks, slik, juice eller noget helt femte.
  5. Det kan virke indlysende, men sørg for at tjekke cyklerne igennem inden afgang: Vask cyklerne, pump dækkene og smør kæderne.
  6. Og så et sjette råd... planlæg ruterne grundigt hjemmefra, så I ikke kommer til at køre på de store veje med meget trafik. Der findes masser af hyggelige og rolige landeveje, hvor man – for det meste – har vejen for sig selv.