
Projekt: People & Places Connected
Projektet styrker samarbejdet og sammenhængskraften i Aarhusregionen: På tværs af forretningsområder. På tværs af geografi. Og på tværs af gæster, virksomheder og borgere.
Nyt fra projektet
Ny målgruppe- og potentialeanalyse offentliggjort
VisitAarhus har fået udarbejdet en ny målgruppe- og potentialeanalyse. Dele af analysen er en gentagelse af målgruppe- og potentialeanalysen fra 2021, men som noget nyt indeholder analysen også indblik i gæsternes forventede forbrug, deres bæredygtighedsintention og et værktøj der illustrerer sammenhængen mellem en given nationalitets eller målgruppes klimaaftryk, daglige forventede forbrug og markedets størrelse.
30 medarbejdere fra turismevirksomheder blev klogere på bæredygtighed
VisitAarhus samlede knap 30 medarbejdere fra turismevirksomheder i Aarhusregionen til en eftermiddag fyldt med oplæg og gode snakke om bæredygtighed i bæredygtighedsnetværket BÆRBART. I løbet af eftermiddag blev deltagerne klogere på:
- De nyeste analyser om turister og bæredygtighed
- VisitAarhus’ nyeste kampagne
- Værktøjer til at udvikle og kommunikere egne budskaber
Formålet var, at deltagerne gik derfra med ny inspiration, konkrete værktøjer og lyst til at arbejde videre med kommunikation af bæredygtige tiltag i deres egen organisation.
Ny kampagne skal inspirere til efterårsrejser og ture med toget
Aarhusregionen er rig på oplevelser uden for højsæsonen – og de er kun en togtur væk. Det er budskabet i en innovativ og ambitiøs kampagne, som VisitAarhus lancerer i Tyskland, Holland og Frankrig, med bl.a. et Oscar-nomineret bureau samt et bureau specialiseret i bæredygtighed i ryggen.
Kampagnen kører i Tyskland, Holland og Frankrig og har fået titlen ”So much to enjoy, so close to you”. Aarhusregionen tilbyder en sjælden koncentration af populære attraktions- og kulturudbud inden for en meget kort geografisk afstand, og formålet er at vise, at både destinationen og de mange seværdigheder kan nås via cyklen, letbanen, bussen og toget. Blandt andet bliver rejsende på hovedbanegårdene i Hamborg, Amsterdam og Paris derfor mødt af reklameskærme med aarhusianske efterårsoplevelser udstyret med en tidskode, der viser, hvor lang togrejsen dertil er.
Læs pressemeddelelsen og se videoer fra kampagnen her.
Styrket interaktion med borgere og gæster
Et spor i projektet har arbejde med styrket interaktion mellem borgere og gæster. Her er blevet afprøvet forskellige former for dialog mellem de to grupper.
I vinterferien 2025 inviterede VisitAarhus til dialog med borgere og gæster på nye måder. Her blev besøgende på Dokk1 inviteret til at skrive postkort til VisitAarhus, hvilket førte til 170 hilsener fra besøgende fra nær og fjern. Se eksempler på hilsenerne her.
I løbet af foråret 2025 inviterede VisitAarhus af to omgange 35 engagerede elever fra Gnist-skolen i Aarhus til workshops, hvor formålet var at undersøge, hvordan børns perspektiver kan bidrage til en mere bæredygtig og børnevenlig turisme. Se billeder fra dagen her.
Nye erfaringer med regenerativ turismeudvikling
I People & Places Connected har der siden efteråret 2024 været et særligt fokus på at afsøge forretningspotentialerne i regenerativ turisme i Aarhusregionen. Hvor bæredygtighed handler om at minimere det skadelige, vil den regenerative tilgang give tilbage og optimere det positive aftryk.
I november 2024 blev der afholdt en workshop om netop det hos Danhostel Rønde, og målgruppen var outdoor-aktører, der sammen med VisitAarhus drøftede og udviklede ideer til, hvordan turister kan give tilbage til naturen. Tre outdoor-aktører har efterfølgende deltaget i et konsulentforløb med dybdegående sparring på udvikling af deres regenerative turismeprodukter.
Ny guide om bæredygtighed i pressepitches
"Bæredygtighed i pressepitches - hvorfor og hvordan" er resultatet af en målrettet indsats i People & Places Connected, som også inkluderede en presseworkshop for turismeaktører i Aarhusregionen. Til workshoppen delte vi værktøjer og inspiration til at styrke kommunikationen om bæredygtighed – alt sammen med fokus på at gøre det lettere at opnå international omtale.
Guiden samler op på denne viden og skal hjælpe turismeaktører med at kommunikere deres bæredygtighedstiltag og opnå international omtale. Find guiden her.
Fokus på internationale potentialer
Gennem projektet afholdte VisitAarhus en workshop med fokus på bæredygtige fortællinger i den internationale presse. Der var oplæg fra dentsu og VisitDenmark UK, som gav gode råd og redskaber til at få virksomhedernes egne fortællinger bredere ud.


Mere om projektet
I en krisetid - og nogle år uden internationale gæster - er det store spørgsmål: Hvad er det for en turisme, vi ønsker, der kommer tilbage? Svaret er en turisme, der er langtidsholdbar - både for gæsterne, lokalsamfundet og planeten. For at nå hertil er der behov for at udfordre de klassiske samarbejdsstrukturer og opfattelser af turisme ved at udvikle nye veje og modeller for samarbejde og bæredygtig omstilling i Aarhusregionen. Dét vil projektet bidrage til.
Projektet har tre indsatsområder:
- Fra partnerskab til fællesskab: Indsatsen har fokus på at gentænke de eksisterende modeller for samarbejde på destinationsniveau, bl.a. ved at justere samarbejdsmodellerne mellem destinationsselskab, turismevirksomheder, kommuner og borgere om turismens værdiskabelse.
- Ansvarlige virksomheder: Indsatsen sætter turbo på arbejdet med bæredygtighed og regenerativ forretningsudvikling, bl.a. inden for erhvervsturismen, natur- & outdoorturismen og transportindustrien.
- Nye datadrevne markedsformater: Indsatsen understøtter et behov blandt virksomheder og kommuner for at arbejde mere videns- og evidensbaseret med forretningsudvikling. Fokus er på at udvikle nye digitale markedsformater, der styrker de autentiske fortællinger om Aarhusregionen og giver de lokale virksomheder og borgere en stemme.
Hvad får VisitAarhus’ partnere ud af projektet?
- Der bliver udviklet og testet 7 nye mødeprodukter i samarbejde med relevante turismevirksomheder i Aarhusregionen. Mødeprodukterne involverer frivillige – og vil have fokus på temaer som fx outdoor, kultur og gastronomi
- Der bliver afholdt BÆRBART-møder om bæredygtighed i erhvervsturismen, bæredygtighed i transportindustrien samt involvering af lokalbefolkningen
- Der bliver afholdt workshop med fokus på at udvikle ideer til nye former for regenerative turismeaktiviteter. Ideerne samles i et katalog efterfølgende
- Der bliver igangsat nye netværkskoncepter og -aktiviteter
- Der bliver afholdt en workshop med fokus på at sikre stærke fortællinger om bæredygtighed i den internationale presse
- Der bliver afviklet kompetenceudviklingsforløb om emnet ’ansvarlig kommunikation’ med fokus på bæredygtighed
- Der bliver afholdt netværksaktiviteter med fokus på digital best practice i mødebranchen.
Tidsperiode
Projektet løber fra d. 1. juli 2023 til d. 30. juni 2026
Bevillingsgiver
Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
Kontaktperson

Projektleder