Badebro ved Femmøller Strand på Djursland

Nyt fra VisitAarhus, september 2022

Foto: Roar Paaske

Det har været en travl turistsommer. Mange danskere har igen besøgt vores destination denne sommer – og gør det fortsat – og de udenlandske turister er for alvor ved at vende tilbage. 

Overnatningstallene overgår nu 2019, der var det sidste normale år inden corona. Så på de store linjer går det godt, og det skyldes ikke mindst alle jer, der løber rigtig hurtigt og giver gæsterne en fantastisk ferie. Lad os klappe hinanden på skulderen og glæde os over, at Aarhusregionen fortsat er en eftertragtet feriedestination!

Efterårets markedsføringsaktiviteter 

Vi har fuld blus på vores nationale og internationale kampagneaktiviteter i Norge, Sverige, Tyskland, Holland og Danmark hen over efteråret. 

Se eksempler på nogle af vores aktiviteter her: 

Tyskerne bliver inviteret på efterårsferie og forlænget weekend 

I samarbejde med VisitDenmark, Business Region Aarhus, Destination Kystlandet og VisitSamsø kører vi lige nu en kampagne målrettet tyske børnefamilier og par for at få dem til at booke deres efterårsferie i vores destination. I forlængelse af denne kampagne kører vi en digital videokampagne i Tyskland målrettet de tyske kulturinteresserede, der prioriterer museer og kulturelle attraktioner eller historiske og arkitektoniske bygninger i deres ferie. Dem vil vi gerne invitere på forlænget weekend i Aarhusregionen i efteråret.  

Se eksempel på annoncering for Ebeltoft og Fregatten Jylland på Facebook


Populært hollandsk tv-program viser Søhøjlandet og Djursland frem    

Aarhusregionen tilbyder en ferieform, der passer rigtig godt til hollændernes ønsker. Her er god plads, og hollænderne kan nemt komme hertil i bil. Særligt er der blandt hollænderne en stor interesse for at campere og med omkring 3,5 millioner campister i Holland er potentialet stort. 

Med VisitDenmark og brancheforeningen Camping Outdoor Danmark har vi derfor indgået samarbejde om at medvirke i fjerde sæson af det populære tv-program ’Camp to go’, der kører på RTL 4, den mest sete kommercielle tv-station i Holland. I programmet følger seerne hollandske familier, der enten aldrig har camperet før eller familier, der er sendt afsted til områder, de ikke har camperet i før. 

I slutningen af august fulgte tv-holdet to hollandske familier på campingferie i Søhøjlandet og på Djursland. Resultatet af optagelserne bliver vist i foråret 2023 på RTL 4. 
 

Norske gæster skal på efterårsvisit 

I efteråret kører vi en kampagne i samarbejde med VisitDenmark, Business Region Aarhus, Destination Kystlandet og VisitSamsø. Målet er at gøre nordmændene opmærksomhed på Aarhusregionen som et dejligt sted at besøge uden for højsæsonen ved at vise de mange konkrete oplevelsestilbud, vi har i denne årstid.

Se kampagnesitet her.


Samtidig sætter vi sammen med Color Line fokus på efterårets city-breaks gennem konkrete pakketilbud med båd, bil og hotel.  Senere på efteråret starter en digital videokampagne målrettet de norske kulturgæster, der prioriterer museer og kulturelle attraktioner eller historiske og arkitektoniske bygninger i deres ferie.

En af kampagnevideoerne er denne om Latinerkvarteret i Aarhus.
 

Svenskerne skal se nye sider af Aarhusregionen 

I Sverige har vi over længere tid kørt en kampagne i samarbejde med VisitDenmark, der viser svenskerne nye sider af Aarhusregionen med de unikke natur-, kultur- og familieoplevelser, som vores destination byder på.   

Derudover lancerer vi i samarbejde med VISA og VisitDenmark en brandingkampagne i denne måned på det svenske og norske marked, hvor ambitionen er at vise Danmark frem fra nye sider. Det sker gennem en video, som viser danske varemærker frem fra nye og anderledes vinkler. 
Se eksempel på video her
 

'Din bedste guide er lokal' skal inspirere danske turister 

I Danmark fortsætter vi hen over efteråret kampagnen ”Din bedste guide er lokal”, hvor lokale guider til de bedste oplevelser i Aarhusregionen. Kampagnen har fokus på de mange natur- og kulturoplevelser, der kan nydes uden for højsæsonen. På den måde forsøger vi at forlænge perioden med stærke besøgstal fra sommeren.

Se kampagnesitet dinlokaleguide.dk.

Mange internationale pressebesøg i kalenderen

Vi har fuld gang i de internationale pressebesøg igen i samarbejde med VisitDenmark, og vi mærker stor interesse for hele Aarhusregionen blandt de internationale journalister og influenter. Specielt gastronomi, outdoor, kultur og lokale events med internationalt potentiale har pressens interesse.  

I løbet af første halvår af 2022 har vi haft 15 pressebesøg med journalister fra Norge, Sverige, Holland, USA, England, Tyskland, Frankrig og Italien.
Derudover har vi afholdt en tværnational pressetur med journalister fra Sverige, England, USA, Holland og Italien om ’bæredygtig gastronomi i Aarhusregionen’ i samarbejde med VisitDenmark og Food Organisation of Denmark.  

I sidste halvdel af august har der været særligt tryk på. Blandt andet har det hollandske medie, ’Kleine Globetrotten’, været på Djursland og i Søhøjlandet for at se på børnefamilieoplevelser. Det hollandske campingmagasin, KampeerKampioen, kom forbi for at udforske oplevelserne langs Gudenåen. Det franske magasin, Grazia, var på besøg i Aarhus og i Randers for at mærke storbyens puls og Randers’ unikke natur, og det italienske medie HuffPost var forbi for at udforske vikingehistorien i Aarhus samt byens kunst og kultur.  

Senest har vi haft internationale mad-journalister fra norske, italienske, islandske og engelske medier på visit i bæredygtighedens tegn. Sammen med VisitDenmark og Food Organisation of Denmark havde vi inviteret dem på en tur til Aarhus, Randers, Viborg og Silkeborg for at udforske den økologiske madscene og de lokale dedikerede fødevareproducenter og passionerede restauratører, som Aarhusregionen byder på i så rigt et antal. 

Og vi har flere presseture i støbeskeen i sensommeren og efteråret.  

Vi samler alle publicerede artikler på siden her: "Aarhusregionen i medierne".   

Vigtige internationale konferencer i sigte 

Vores målrettede arbejde for at trække erhvervsturister og internationale konferencer til Aarhusregionen bærer frugt.

I juli indtog delegerede fra hele verden Aarhus, da verdens største ungdomsorganisation, YMCA, afholdt sit verdensrådsmøde i Aarhus med 1200 fysiske deltagere og 1200 virtuelt. Netop nu arbejder vi tæt sammen med Aarhus Universitet for at få de sidste detaljer på plads, inden kommunikationskonferencen, ECREA, slår dørene op i Aarhus d. 19-22. oktober i år. Flere end 1000 er tilmeldt. 

Vi begynder også at kunne mærke, hvilken betydning det har, at Aarhus nu ligger nr. 24 på ICCAs rangliste over verdens topdestinationer for internationale, videnskabelige kongresser og konferencer. For eksempel har Aarhus Airport denne sommer vundet den største lufthavnskonference på europæisk jord, Routes Europe 2024, i samarbejde med Aarhus Kommune og VisitAarhus. En ruteudviklingskongres med forventeligt over 1200 deltagere, og en kongres, som vi forventer vil give et øget flyrutenetværk til Aarhusregionen efter konferencen. 

Grundfos på inspirationstur – flere VIP-ture på vej

I august havde vi 39 mødeplanlæggere fra Grundfos med på tur til Viborg for at vise dem, hvad der gør Viborg til en særlig mødedestination. 

Vi vurderer, at VIP-inspirationsture for mødeplanlæggere i store virksomheder, har et stort potentiale. Så har I kontakt til virksomheder, som I tænker kan have interesse i en VIP-tur, så bed dem tage kontakt til vores convention-koordinator, Anneke Dreyer.

Vil du med på Møde- og Eventdagen?

Torsdag d. 29. september afholder Kursuslex den årlige fagmesse ’Møde- og Eventdagen’ i Aarhus. Vi deltager på messen med en fælles stand for Aarhusregionen.

Der er stadig begrænsede antal pladser tilbage. Vil du med, så tilmeld dig her.
Sidste frist for tilmelding til fællestanden er fredag den 16. september. 

Lokal bæredygtighedsundersøgelse 

Vi har i forsommeren gennemført en undersøgelse blandt alle jer turismevirksomheder om jeres arbejde med bæredygtighed i dag, den fremtidige prioritering af bæredygtighed samt drivere og barrierer i forhold til den fremtidige bæredygtige udvikling.   

Blandt undersøgelsens konklusioner er: 

  • Få virksomheder er i dag certificeret eller er tilsluttet mærkningsordninger inden for bæredygtighed 
  • Manglende ressourcer (tid og medarbejdere) er den største barriere for at arbejde med bæredygtighed   
  • Turismevirksomhederne bakker op om VisitAarhus som en aktør, der hjælper dem i arbejdet med bæredygtighed ved eksempelvis at videndele, sætte fokus på best practice og udvikle kompetenceforløb 

Se hele rapporten her (anonymiseret udgave). 

Få gratis hjælp til at blive certificeret

Som en del af det nationale projekt 'Partnerskab for Bæredygtig Turismeudvikling' har vi fået mulighed for at tilbyde en række individuelle certificeringsforløb til jer turismevirksomheder i Aarhusregionen. Forløbet inkluderer blandt andet skræddersyet rådgivning og mulighed for tilskud til certificeringsgebyr.

Gennem dette projekt, kan du og din virksomhed deltage i et individuelt certificeringsforløb, hvor der er hjælp til at nå hele vejen i mål med at opnå en certificering. Der er afsat ressourcer til hele processen frem mod en certificering.

I Danmarks nye nationale strategi for bæredygtig vækst i dansk turisme er et af målene at øge antallet af certificeringer. Derfor er VisitAarhus gået sammen med Dansk Storbyturisme, MeetDenmark, Wonderful Copenhagen, Destination Fyn og Destination NORD om at få flere turismevirksomheder certificeret. Vi håber, din virksomhed har lyst til at deltage i forløbet.

Læs mere om forløbet og hvordan du ansøger.

Indsatsen støttes af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Få gratis rådgivning til at udvikle en outdoor-oplevelse 

Har du en idé til et oplevelsesprodukt målrettet gæster med interesse for outdoor- og naturbaserede oplevelser? Og brænder du for at teste konkrete løsninger? Så kan vi nu tilbyde et gratis konsulentforløb. Du skal dog være hurtig, da ansøgningsfristen allerede er den 15. september kl. 12

Efterspørgslen på outdoor- og naturbaserede oplevelser har aldrig været større, og gæster er klar til at betale for det. Så går du rundt med en spirende idé til et oplevelsesprodukt, så vil vi gerne hjælpe dig med at nå i mål. Gennem en professionel 1:1 sparring med vores konsulentteam, Worldperfect, vil vi hjælpe med at udvikle jeres idé, så den styrker forretningen og resulterer i flere gæster og øget omsætning. Det er gratis at deltage.

Vi udvælger 10 virksomheder til at deltage i forløbet, der løber frem til årets udgang. 

Er du i tvivl om du kan nå at søge, så vend det med vores projektkoordinator, Lene Lind

Læs mere og se ansøgningsskemaet.

Konsulentforløbet er en del af projektet "Kickstart outdoor- og naturbaseret oplevelsesudvikling 2.0". Projektet foregår i et samarbejde mellem VisitAarhus og Destination Fyn og er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og kører frem til 31. december 2023. 

Har I opgaver til de frivillige ReThinkers, så sig til!

VisitAarhus’ frivillige ReThinkers i Aarhus, Randers og Syddjurs har gjort en kæmpe indsats i sommer for at hjælpe kulturlivet og turismeaktørerne med at levere endnu bedre oplevelser. 

Blandt andet har KlatreAutomaten i Randers fået hjælp til at få en eventdrøm til at blive til virkelighed. Medejer og eventmager Louise Jul Vinther gik med en drøm om at skabe et event og en årlig tilbagevendende tradition, der kunne vise virksomheden frem og sætte spot på deres motto ”klatring for alle”. Klatreautomaten gik i dialog med ReThinker Randers i håb om at kunne teste eventet med hjælp fra frivillige. Og her efter eventens afslutning siger Louise:

”Vi fik super hjælp og sparring fra ReThinker Randers. De var nysgerrige på vores behov og samtidig lagde de ikke skjul på, at opgaverne skulle være meningsfulde for de frivillige. På dagen stod 10 friske frivillige ReThinkers klar til at give en hånd med som p-vagt, de tog imod og registrerede deltagere, de tog tid og talte points og de hjalp med forplejningen. Jeg har været frivillig i foreningslivet i mange år – og det kan noget, men at se hvordan man kan arbejde med frivillige så professionelt, det er top fedt – det kan anbefales!”  

Du kan også få hjælp af de frivillige ReThinkers.
Læs hvordan og se her, hvordan vi kan hjælpe dig.

SMV:Grøn er nu åben for ansøgninger

Frem til og med den 16. september er SMV:Grøn åben for ansøgninger fra virksomheder, der ønsker hjælp til en grøn omstilling. Du kan få hjælp både hvis din virksomhed er nybegynder, eller hvis din virksomhed allerede arbejder med den grønne omstilling.
Læs mere her.

Tal fra vores destination

Vi kan nu se tilbage på en juli måned, som er gået over forventning. Flere af vores internationale gæster er stærkt på vej tilbage samtidig med, at de danske gæster igen er kommet i stor stil.

Overnatningstal fra juli viser en stigning på 7,2% på tværs af alle overnatningstyper i Aarhusregionen ift. 2019. Særligt har en stigning i antallet af overnatninger på hoteller og feriecentre sikret knap 47.000 flere overnatninger juli måned - svarende til en stigning på 19,1%. Vi er desuden den destination i Danmark, der i juli måned har tiltrukket flest overnattende danske gæster.

År til dato har vores fælles destination oplevet en stigning, der er over landsgennemsnittet. Aarhusregionen ligger 13,3 procent over samme periode i 2019, der var det sidste normale år inden corona. På landsplan hedder det tal 9,5 procent. Det kan vi alle sammen glæde os over!

Djursland har juli måned bragt en stigning på 3% i det samlede antal kommercielle overnatninger, når vi sammenligner med juli 2019, mens stigningen år til dato er på 17 procent. Stigningen er båret frem af en stigning i danske gæster (+10%), hvor de internationale gæster i juli måned forsat ligger under 2019-niveau (-10%). Kigger man på de internationale gæster fordelt over årets første syv måneder, ses der en stigning på 2% i internationale gæster på Djursland, hvoraf der er 16% flere tyskere og 47% flere briter. Holland ligger på niveau (0%). Lystbådehavnene har desuden haft en travl juli måned, hvor der har været 54% flere danskere – men også hele 29% flere internationale gæster. 
 
For Randers og Favrskov ser sommerens overnatningstal rigtig gode ud. Der har været en stigning i juli måned på 5% i det samlede antal kommercielle overnatninger, når der sammenlignes med 2019. Derudover har Randers og Favrskov oplevet en stigning i både danske (+4%) og internationale (+8%) gæster. Stigningen i de internationale gæster er særligt båret frem af en stigning i tyske gæster (+77%), men også en øgning i norske gæster på 10%. Derudover har Randers og Favrskov formået at tiltrække 55% flere hollændere denne juli måned sammenlignet med juli 2019. Tendensen med flere tyskere, hollændere og nordmænd ses også, når man kigger generelt hen over årets første syv måneder. 

I Viborg har juli måned sikret en samlet stigning i antallet af kommercielle overnatninger på 9%, sammenlignet med juli 2019. Heraf er de danske overnatninger steget med 8%, og de internationale med hele 14%, når man kigger på tværs af alle overnatningsformerne. Fremgangen er dog særligt båret af en fremgang på hotellerne i Viborg, der har oplevet en markant stigning i internationale (+65%) og danske (+20%) gæster. Feriehusene oplever også fremgang i juli måned (+35%), hvor der særligt ses en stigning blandt danske gæster (+76%).

Sammenligner vi juli måned 2022 med juli 2019 i Skanderborg kommune, er der en samlet stigning på 7% kommercielle overnatninger i Skanderborg kommune. Heraf har der været en stigning i antallet af danske gæster på 5% og en stigning i internationale gæster på 15%. Campingpladserne, som står for knap 70% af overnatninger i kommunen, har haft en flot fremgang på 14% i juli måned: Heraf 12% stigning i danske og 24% stigning i internationale overnatninger. Det er særligt danske campinggæster, der nyder godt af Skanderborg campingpladser, men der ses i juli måned også en stigning i både hollandske, norske, svenske og tyske overnatninger. 

For Silkeborg ser sommerens overnatningstal rigtig fine ud taget i betragtning, at 2019 var rekordår. Samlet set var der i Silkeborg i juli måned en stigning på 0,3% overnatninger, hvor de danske overnatninger steg med 3%. De internationale gæster i juli måned ligger fortsat under 2019-niveau (-12%). Dog har de tyske gæster fundet vej til Danmarks Outdoor Hovedstad med en flot stigning på 76% flere tyske overnatninger: Heraf har campingpladserne i juli haft 2% flere danske og 55% flere tyske overnatninger. Hoteller og feriecentre har haft 6% flere danske og 160% flere tyske overnatninger, og feriehusene en stigning på 7% danske og 67% tyske overnatninger. Hotellerne og feriecentrene oplevede i juli ligeledes en stigning i norske og svenske overnatninger. 

Aarhus har haft en forrygende sommer. I juli måned har der både været en markant stigning i antallet af danske samt internationale overnatninger, når man sammenligner med juli 2019: Hele 33% flere danske overnatninger og 18% flere internationale. Stigningen ses på tværs af overnatningsformer (ekskl. Feriehusene), og særligt på de aarhusianske hoteller og vandrehjem: Samlet har de to overnatningsformer sikret over 30.000 flere danske og over 10.000 flere internationale overnatninger i sommermåneden. Skeler man mod lystbådehavne har de haft hele 48% flere overnattende gæster i juli 2022 end i 2019, og kigger man på årets første syv måneder har de haft tæt på dobbelt så mange (78%). 

I tillæg til de mange kommercielle overnatninger, har der indtil videre i 2022 været 42 krydstogtanløb og over 80.000 krydstogtgæster på besøg. Den favorable placering tæt på byens centrum virker som magnet på krydstogtgæsterne, og bidrager til byens kultur- og handelsliv. Sammenligner vi andelen af internationale overnattende gæster, der indtil videre runder knap 200.000, er krydstogtets endagsturisme et markant bidrag til antallet af internationale turister i Aarhus. Vi forventer at kunne byde cirka 25.000 yderligere internationale krydstogtsgæster velkommen i resten af 2022. 

Overnatningstal år til dato (januar - juli 2022)

Se de seneste tal i vores Gæstemonitor

Overnatningstal år til dato 2022
Foto: VisitAarhus