Frivillige til Blomsterfestival TivoliFriheden

1900 frivillige tager imod sommerens gæster i Aarhus

10.7.2019
Foto: Per Bille, Ry-foto.dk

Teamet af frivillige byværter i Aarhus er vokset markant siden opstarten sidste år. 1900 frivillige står klar til at byde gæster velkommen og assistere ved sommerens kulturelle events.

Når krydstogtgæster, festivaldeltagere og andre turister i løbet af sommeren besøger Aarhus, bliver de mødt af rekordmange frivillige. Fondsmidler gjorde det sidste år muligt at fortsætte kulturårets
frivillighedsprogram som et permanent koncept, og tilslutningen har været markant lige siden. I dag tæller VisitAarhus’ frivillighedsprogram 1900 frivillige.

De frivillige i Aarhus går under navnet ReThinkers. En af dem er 67-årige Anne-Mette Weise Pedersen, som har været med lige fra begyndelsen. For hende er det særligt sammenholdet, der motiverer.

”Det er fællesskabet, hyggen og alle de forskellige oplevelser, vi får igennem programmet, der fastholder mig som ReThinker. Jeg er stolt af vores dejlige by og prøver altid at give gæsterne en god, venlig og sjov modtagelse, uanset om det er på havnen eller ved en af de mange kulturelle events, vi deltager i som frivillige,” siger hun.

Siden sidste år er antallet af frivillige i Aarhus vokset fra 1300 til 1900 svarende til 50 nye frivillige hver eneste måned. Iført brede smil og ”ASK ME”-badgets tager de mange ReThinkers blandt andet imod krydstogtgæster ved havnen og i byens centrum, ligesom de frivillige hjælper til ved sportsbegivenheder, festivaller og andre kulturelle events.

”Vi er meget begejstrede for udviklingen, der vidner om, at de lokale virkelig vil Aarhus, gæsterne og hinanden. Vi lægger meget energi i at skabe rammer, der er med til at fastholde de frivillige i en positiv og aktiv tilknytning til programmet, og det er fedt at opleve, hvor meget de har ud af det.
Både indbyrdes og i mødet med gæsterne,” siger frivillighedschef i VisitAarhus, Ulla Lund.

Aarhus er den eneste by i Europa, hvor turister i så stor skala bliver mødt af lokale frivillige året rundt. Og indsatsen smitter positivt af på byens besøgstal. I VisitDenmarks undersøgelse ”Storbyturister i Aarhus” angiver 69 procent af de udenlandske gæster således den venlige befolkning som motivation for at besøge Aarhus.

”Det er rigtig dejligt at vide, at vi gør en positiv forskel for gæsterne. Det er det, vi er her for,” siger Anne-Mette Weise Pedersen.

Om VisitAarhus’ frivilligprogram: VisitAarhus har et team af 1900 frivillige ReThinkers fra Aarhusområdet. Frivillighedsprogrammet blev oprettet for at håndtere gæstetrykket under kulturhovedstadsåret i 2017, og med finansiering fra Købmand Hermann Sallings Fond kunne VisitAarhus fortsætte frivilligprogrammet som et permanent koncept forankret hos VisitAarhus. Et frivilligprogram af denne størrelse er unikt i Europa, hvor Aarhus som eneste by stiller frivillige ambassadører til rådighed for gæster og kulturelle arrangementer året rundt.

For yderligere information kontakt venligst:
Frivillighedschef i VisitAarhus, Ulla Svenningsen Lund, på telefon 22 64 78 65 eller mail ul@visitaarhus.com.

For pressebilleder, pressetekster og spørgsmål vedrørende VisitAarhus kontakt venligst Fie Nadja Vedsmand hos VisitAarhus’ kommunikationsbureau, EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation, på telefon 28 15 88 97 eller mail fv@ehrenbergsoerensen.com.

Om VisitAarhus
VisitAarhus er den officielle turistorganisation i Aarhusområdet og har til formål at medvirke til at udvikle turismen og markedsføre destinationen som ferie- og rejsemål. VisitAarhus er en erhvervsdrivende fond, hvis mission er at bidrage til, at turismen i Aarhusområdet skaber resultater i byen, regionen og hele Danmark ved at positionere og udvikle Aarhus som en viden- og oplevelsesby med kvalitetsoplevelser for borgere, virksomheder og gæster.

Turismen i Aarhus, på Djursland og i Silkeborg har oplevet en flot vækst i de seneste år. De kommercielle overnatninger tæller i dag knap 3,5 millioner.

Ulla Svenningsen Lund
Frivillighedschef

ul@visitaarhus.com

Vi kalder VisitAarhus frivillige for "ReThinkers"

Tilbage i foråret 2015, to år før Aarhus skulle være Europæisk Kulturhovedstad, stod vi overfor en udfordring at have stor tilstrømning af frivillige, der ville være med i Kulturåret, men vi havde endnu ingen opgaver.

Krydstogtskibene blev vores start på at byde gæster velkommen til byen og skabe en ny kultur fuld af stolthed og glæde over at kunne vise byen frem. Det var ReThinkers der var med til at skabe dette. Hver gang et krydstogtskib kommer til Aarhus havn står vi klar med store smil, imødekommenhed og noget så dansk som rugbrød med smør.

"The orange angels" er de frivillige blevet kaldet af krydstogtgæster fra nær og fjern.

Find avisartikler her

Skal du bruge billeder af ReThinkers klik her

Læs mere om vores sponsorer her

Bliv frivillig