NorthSide Festival i Aarhus

Case: Sommer i Aarhus – En autentisk byguide i samarbejde med NorthSide

Foto: Maria Halse

Med ønsket om at tiltrække kulturinteresserede og bæredygtigt bevidste feinschmeckere fra både Sjælland og udlandet lancerede VisitAarhus i tæt samarbejde med festivalen NorthSide og flere lokale aktører en autentisk sommerguide til Aarhus.

Kampagnen skulle styrke regionens brand som en attraktiv destination rig på unikke, skæve, lokale oplevelser.

Stemning på NorthSide Festival i Aarhus
Foto: Maria Halse
Sommer i Aarhus
Foto: Jakob Vingtoft

Koncept og strategi  


Sommerguiden blev udviklet som et strategisk samarbejde mellem VisitAarhus og NorthSide med fokus på gastronomi, bæredygtighed, skjulte perler og autentiske lokale steder. Denne målgruppe har VisitAarhus og NorthSide nemlig i høj grad til fælles. NorthSide har en stærk bæredygtig profil og et solidt greb om de lokale borgere og aktører med mad- og drikkeboder på festivalen, mens VisitAarhus har en bred rækkevidde nationalt og internationalt, og særligt på Instagram taler til samme type gæst. Partnerskabet gav således begge brands mulighed for at drage fordel af hinandens styrker og publikum. Aktørerne blev nøje udvalgt til at appellere til en målgruppe af kulturelt interesserede feinschmeckere med hang til urbane bymiljøer, små skjulte steder, sjove, skæve oplevelser og stærk bevidsthed om bæredygtighed. 

Medievalg, typer af content og målgruppe


Kampagnen blev eksekveret som et tværmedielt projekt:

Instagram: Karruselopslag med summende sommerbilleder af gademiljø, festival, kultur og mad, delt både organisk og som annoncering, på NorthSides og VisitAarhus’ Instagram-kanaler. Flere lokale aktører blev tagget for at skabe engagement, fællesskab, ejerskab og mulighed for større rækkevidde.

Facebook: Guiden blev også delt organisk på Facebook med henblik på at nå lokale borgere og skabe stolthed over byen, dens mange skjulte perler og festivalens centrale placering.

Online artikelversion: En detaljeret, udfoldet guide forfattet som en artikel blev delt på VisitAarhus’ egen hjemmeside samt som en sponsoreret advertorial-artikel på Politiken Advertorial, som især når ud til den sjællandske feinschmecker.

Trykt annonce: Annonce i Politikens rejsesektion kort før NorthSide-festivalen for at maksimere opmærksomheden hos målgruppen.

Målgruppen omfattede primært personer i alderen 25-54 år, lige fordelt på køn, og geografisk målrettet mod Sjælland samt storbyer som Hamburg, Berlin, Amsterdam og flere østeuropæiske storbyer. 

Resultater, effekt og værdi


Kampagnen leverede stærke resultater:

På Instagram og Facebook (organisk + betalt) nåede indholdet mere end 1,2 mio. visninger med en rækkevidde på mere end 428.000 brugere, over 5.600 interaktioner, herunder 5.100 likes, mere end 700 gemte opslag og adskillige kommentarer. Annonceringen alene gav næsten 780.000 visninger og genererede mere end 8.400 profilbesøg med en omkostning på kun 1,88 kr. per besøg. Den stærkeste indikator for kampagnens succes var antallet af gemte opslag. Når brugere gemmer opslaget, demonstrerer de en klar intention om at vende tilbage til guiden senere, hvilket tydeligt viser, at kampagnen lykkedes med at levere værdifuldt indhold, som målgruppen forhåbentlig tager med sig ud på aarhusianske eventyr.

Artiklens bannere på Politiken er blevet vist mere end 300.000 gange. Bannernes synlighed og de to indstik i e-avisen har resulteret i 2.321 læsninger af den digitale artikel. Kampagnen har samlet set genereret en læsetid på 85 timer for artiklen. Budskabet om en sommer i Aarhus har desuden ført til 171 kliks fra artiklen til Fonden Visit Aarhus. Artiklens bannere har opnået betydelig eksponering og har derfor haft stor succes med at generere læsninger, med hele 1.701 kliks. Dette har også resulteret i en exceptionelt høj CTR på 7,4 %. Artiklen har dermed effektivt ledt Politikens læsere videre til Visit Aarhus' hjemmeside.

Samlet set bidrog kampagnen til en styrkelse af VisitAarhus’ og NorthSides brands som autentiske og attraktive destinationsaktører, der aktivt guider besøgende til byens bedste oplevelser. Kampagnen har skabt værdi og stolthed for både aktører og lokale, kendskab på nærmarkederne og har bundet bånd mellem spændende samarbejdspartnere. 

Kontakt

Maria Halse Gravesen

SoMe Manager & Content Creator

mhg@visitaarhus.com