©  Foto:

Den lille bjergetape - en vandretur i Mols Bjerge

Denne guide til en vandretur i Mols Bjerge er skræddersyet til dig, der ønsker at bevæge dig ud på en mellemlang vandrerute, og som er ideel for børnefamilier med børn, der er store nok til at undvære klapvogn eller barnevogn. På denne fortryllende rute venter uforglemmelige øjeblikke med betagende udsigter, der vil tage pusten fra jer.

Naturskønne Udsigter: Et Syn for Sjælen

Oplev det ufatteligt smukke panorama, der udfolder sig langs ruten. Hvert skridt åbner op for nye billedskønne udsigter, der vil forbløffe dig og skabe minder for livet.

Sommerfugleparadis: Sjældne Arter og Bevarede Levesteder

Tag øjnene med på en rejse, hvor du måske støder på sjældne sommerfuglearter. Hele 80% af Danmarks sommerfugle findes her takket være omhyggelig bevarelse af deres naturlige levesteder. Naturen er i harmoni, og du kan være heldig at spotte disse farverige flyvere undervejs.

Mols Bjerge: Naturkanon og Markeret Ruter

Mols Bjerge er en del af Danmarks naturkanon, og alle ruter er tydeligt markerede, så du nemt kan følge vejen gennem det imponerende terræn. Uanset om du er nybegynder eller erfaren vandrer, vil du føle dig tryg og godt vejledt på din rejse.

Praktisk information

• Længde: Ca. 7 km
  • Sværhedsgrad: Medium
  • Tid: 1 t. 15 min. Læg dertil tid til pauser og afstikkere.
  • Egnet til børn: Ja, børn der kan gå hele ruten selv.
  • Toiletter på ruten: Nej
  • Mad og drikke: På denne rute skal du selv medbringe mad og drikke. Der er ikke borde eller bænke undervejs.
  • Link til digitalt kort over Bjergetapen.
    *Husk at tage et screenshot af kortet, da der kan være dårlig forbindelse på ruten.

Rutebeskrivelse

Vandreturen er baseret på den oprindelige ’Bjergetape’, der er 20 km lang. Ved at benytte to nemme genveje skæres ruten ned til 7 kilometer. Genvejene er nøje beskrevet i rutebeskrivelsen nedenfor, så du er i tvivl om, hvilken vej du skal gå.

Du skal som hovedregel følge de kvadratiske grønne skilte med rutenavnet ’Mols Bjerge Stien’ undervejs, men vær opmærksom på de to punkter, hvor du skal skyde genvej.

1. Parkér på Toggerbo parkeringsplads (Toggerbovej 3, 8420 Knebel) og følg skiltet, der leder væk fra Toggerbovej i sydøstlig retning. Herfra tager ruten dig via en smal sti til og hen over Trehøje. Ruten fortsætter i sydvestlig og derefter i nordlig retning.
  2. Genvej 1: Når Mols Bjerge Stien krydser grusvejen Mols Bjerge Vej, og ruten drejer skarpt mod vest, forlader du Mols Bjerge Stien og forsætter nordpå på grusvejen. Efter ca. 200 meter er du på Mols Bjerge Stien igen.
  3. Følg herefter skiltene nordpå yderligere et par hundrede meter. Ruten går nu gennem et skovområde.
  4. Genvej 2: Når Mols Bjerge Stien krydser grusvejen Tremosevej, forlader du igen ruten. I stedet for at krydse grusvejen og følge skiltene, drejer du til højre på Tremosevej og følger vejen et par hundrede meter. Dér, hvor Tremosevej og Tyvelhøjvej løber sammen, rammer du Mols Bjerge Stien igen. Herfra følger du ruten de sidste ca. 500 meter retur til Toggerbo parkeringsplads.

Sådan kan du forlænge ruten - hvis du vil på en heldagstur

I stedet for at benytte dig af de to genveje, kan du følge de grønne skilte hele vejen. Skiltene udgør tilsammen Bjergetapen, som får ruten op på samlet 20 km. Bjergetapen kan også startes på parkeringspladsen overfor Femmøller Efterskole – Molsvej 137, 8400 Ebeltoft.

Hvis du vil vide mere…

En bloggers tur i Mols Bjerge

Line Wagener, der har bloggen alleud.dk, har taget sin familie med på denne del af Mols Bjerge Stien.

Læs Line Wageners oplevelser på turen.

Se, hvad andre deler på Instagram