Ny Østre Søbad i Silkeborg

Danmarks Outdoor Hovedstad fejrer fem års jubilæum

26.4.2022
Foto: Bo Nørgaard

Det er fem år siden, at det daværende VisitSilkeborg fødte tanken om, at Silkeborg skulle være Danmarks Outdoor Hovedstad. Siden er turismestrategien blevet til en visions- og udviklingsstrategi for hele kommunen, og erhvervslivet mærker de positive effekter.

Outdoor er en stor del af identiteten i Silkeborg og omegn, og det skyldes ikke mindst strategien om at være Danmarks Outdoor Hovedstad. Den blev født for fem år siden som en turismestrategi, som skulle bringe Silkeborg og outdoor på landkortet. Den mission lykkedes, selv om det ikke kom fra den ene dag til den anden.

”I starten var der flere, der rystede på hovedet ad os, og tænkte at vi var blevet skøre. Men mange af kritikerne har efterfølgende måttet erkende, at ideen måske ikke var helt så dum endda. For Danmarks Outdoor Hovedstad har bragt rigtig mange gode ting med sig, og det har sat Silkeborg på landkortet”, siger Liselotte Nis-Hanssen, Partner- og Servicedirektør, VisitAarhus. Det var Liselotte Nis-Hanssen som i sin tid som turistchef i VisitSilkeborg, sammen med sit bagland, var med til at opfinde Danmarks Outdoor Hovedstad og lancerede turismestrategien for fem år siden.

Fra turismestrategi til kommunens vision og udviklingsstrategi

Der gik ikke længe før borgere, foreninger, kommunen og byrådet i Silkeborg Kommune så muligheder i Danmarks Outdoor Hovedstad. Silkeborg blev samme år kåret som årets friluftskommune i Danmark af Friluftsrådet for 'friluftsliv for alle, hele livet', en friluftsstrategi blev for første gang indarbejdet i kommuneplanen for den fysiske udvikling af kommunen, og i 2018 blev Danmarks Outdoor Hovedstad som afsæt for bevægelse, sundhed og livskvalitet en del af byrådets vision og en ny Udviklingsstrategi for Vækst og Velfærd. Der blev nedsat et politisk §17.4-udvalg med fokus på outdoor, og i juni 2020 vedtog byrådet en Outdoormasterplan med tre fokusområder: Velfærd, Viden og vækst, og Fritid og natur.

”Vi har outdoor med i næsten alt, hvad vi gør som kommune. Vi har 'Outdoor i børnehøjde' i vores dagtilbud. Plejehjemsbeboere får 'Vind i håret' sammen med frivillige på rickshaw-cykler. Vi har 'Natur på recept' som et rehabiliteringstilbud til sygemeldte og ledige borgere. 'Naturkræfter' til mænd, der har eller har haft kræft. Naturfitness for mennesker ramt af en demens. Udeaktiviteter med skovarbejde og friluftsliv for mennesker med senhjerneskader og mildere grad af psykisk og fysisk udviklingshæmning. Nye byområder må maksimalt have 500 meter til nærmeste naturområde, og vi bruger outdoor til turisme- og erhvervsudvikling. Vi benytter og beskytter aktivt vores smukke natur med Danmarks største skov Silkeborgskovene, de mange søer i Søhøjlandet og Gudenåen. Vi bruger på den måde helt naturligt Danmarks Outdoor Hovedstad til at udvikle kommunen med fokus på bevægelse, sundhed og livskvalitet”, fortæller borgmester Helle Gade, Silkeborg Kommune.

Arbejdet med Danmarks Outdoor Hovedstad har også betydet flere synlige aftryk i Silkeborg og omegn. Bynære søbade, bikepark, naturlegepladser, en ny klatrepark, nogle af Danmarks bedste mountainbikespor, Danmarks største stilleområde, og en ny bynær vandrerute Silkeruten er blot nogle af eksemplerne.

Branding af Silkeborg som rejsemål varetages i dag af VisitAarhus, som er destinationsselskab for Silkeborg, Skanderborg, Aarhus, Randers, Syddjurs, Norddjurs, Favrskov og Viborg. Og netop outdoor og brandet Danmarks Outdoor Hovedstad er en af destinationens helt store styrker.

Erhvervslivet bakker op

Og det er ikke kun kommunen, som har taget titlen til sig. Erhvervslivet har også rigtig god gavn af at kunne bruge Danmarks Outdoor Hovedstad i forskellige sammenhænge.

Nogle af de virksomheder, som har haft god gavn af det, er blandt andre Skyttehusets Outdoor Camp og Vejlsøhus Hotel- og Konferencecenter. Vejlsøhus Hotel- og Konferencecenter har eksempelvis stort fokus på outdoor blandt gæsterne.

“Der er ingen tvivl om, at vi lægger stor vægt på den natur, som vi har lige udenfor hotellets dør, når vi markedsfører os overfor mulige besøgende. Samtidig har vi oplevet en stigning i danske gæster de seneste to år, som bruger de aktive tilbud i naturen, som kommunen og private aktører har stablet på benene”, siger Jakob Beck Wätjen, Hotelchef, Vejlsøhus Hotel- og Konferencecenter.