Bassin 7, Aarhus Ø

Kvartalsstatus, juni 2022

Foto: Roar Paaske

Sommeren er kommet, og vi er gået den i møde med en pæn stigning i overnatningstallet på 16 pct i 2022. Vores destinationssamarbejde har nu godt to år på bagen, og der er sket rigtig meget. 

Verden er blandt andet blevet ramt af en pandemi, som har rystet både turismevirksomheder og rejsevaner. Alligevel har Aarhusregionen klaret sig godt med flest danske sommergæster to år i træk. Og vi står nu stærkt i konkurrencen om de besøgende. 

Højsæsonen står for døren, og vi forventer travle måneder med rigtig mange gæster. Det er fortsat de danske turister, der valfarter til vores destination, mens vi arbejder hårdt for at genvinde de internationale gæster efter pandemien. Det er vi ikke alene om, men det lysner heldigvis forude. Især tyskerne er stærkt på vej tilbage, og vi får også et rekordstort antal internationale krydstogtsgæster med 63 anløb i år. 

På vores LinkedIn-profil lægger vi dagligt opslag op om tiltag, som vi og turismevirksomhederne, arbejder på for at styrke turismen i Aarhusregionen. Jeg vil opfordre jer til at følge vores side www.linkedin.com/company/visitaarhus 

Herunder har vi samlet nogle af de markedsføringsaktiviteter, projekter m.v., som vi arbejder på for at understøtte turismeerhvervet i Aarhusregionen. I er meget velkomne til at dele.

Rigtig god læselyst.

De bedste hilsner
Pia Lange Christensen
Direktør, VisitAarhus

Markedsføring

Vi har siden foråret haft fuldt blus på vores nationale- og internationale markedsføringsinitiativer. Særligt på vores nærmarkeder Tyskland, Sverige, Norge og Holland.

Det tyske marked 

Meldingen fra VisitDenmark Tyskland er, at potentialet for at lokke tyske turister til Danmark er rekordstort i 2022 og 2023. I samarbejde med netop VisitDenmark og Business Region Aarhus, Destination Kystlandet og VisitSamsø har vi i marts, april og maj afviklet kampagne med fokus på familieferie, aktiv ferie og storbyferie. Se Aarhusregionens kampagneside her 

Herudover er Aarhusregionen flot repræsenteret i VisitDenmarks special-interest kampagner for henholdsvis camping og cykling.  
Se VisitDenmarks kampagneside for camping  
Se VisitDenmarks kampagneside for cykling 

For at få max udbytte af VisitDenmarks kampagneaktiviteter for camping, har vi netop igangsat en spil-kampagne målrettet friluftaktive turister.
Se og prøv quizzen her 

Det norske marked

Nordmændenes rejselyst er på vej tilbage, og det skal udnyttes. I samarbejde med VisitDenmark, Business Region Aarhus, Destination Kystlandet og VisitSamsø har vi netop afviklet en kampagne, som skal skabe fornyet inspiration og interesse for Aarhusregionen som feriemål for de købestærke nordmænd. Som del af kampagnen havde vi bl.a. følgende artikel i norske Dagbladet:
Se artiklen her.

Igen i år har vi et tæt samarbejde med Color Line. Med fælles markedsføring arbejder vi på at tiltrække kulturinteresserede gæster via færge til Aarhusregionen i skuldersæsonen fra april-juni og igen i efteråret.
Se kampagnesitet her.

Det hollandske marked 

Hollænderne camperer som aldrig før, og Aarhusregionen tilbyder i høj grad et produkt, der tiltaler denne målgruppe. VisitDenmark i Holland har i foråret afviklet en stor brandingkampagne for at højne kendskab til og opmærksomhed på Danmark som ferieland. I halen på dette har vi sat særligt fokus på Aarhusregionen. Blandt andet gennem en artikel i hollandske onlinemedier.
Se artiklen for Aarhusregionen her.

VisitDenmarks overordnede kampagne får endnu et tryk fra 1.-12. juni. Herudover er vi også med i VisitDenmarks special-interest kampagne for camping.  
Se VisitDenmark Hollands tv-spot for Danmark her 

Det svenske marked 

Under pandemien har vi tabt ca. 10 procent af de svenske overnatninger i Aarhusregionen. For at vinde de svenske gæster tilbage har vi siden foråret, sammen med VisitDenmark, afviklet en kampagne, der viser svenskerne nye sider af Aarhusregionen. Med kombinationen af sociale medier og digitale artikler målretter vi kampagnebudskaberne mod de svenskere, som har interesse for lige præcis de unikke udbud af natur-, kultur- og familieoplevelser, som Aarhusregionen byder på.

I 2019 var "Camping Danmark” det andet hyppigste søgeord i Sverige. Vi søsætter derfor, i samarbejde med VisitDenmark, snarest en kampagne på sociale medier målrettet campister. Her indgår bl.a. en online quiz. I slutningen af quizzen får brugerne mulighed for at tilmelde sig vores segmenterede, internationale mailservice med mulighed for at tilmelde sig præcis de interesser og overnatningsmuligheder, de gerne vil have tilsendt mere inspiration til.

Det engelske og det italienske marked 

I samarbejde med VisitDenmark UK og Italien indgår vi i en kampagne på Online rejsebureauet 'Lastminute', hvor der sættes fokus på Aarhus som storbydestination. 
Se kampagneside hos LastMinute.com

Det danske marked

På det danske marked fortsætter vi “Din bedste guide er lokal”, hvor stolte lokale giver deres bedste tips til oplevelser i alle kommuner i Aarhusregionen - både i form af video og skriftlige guides. Netop nu afvikler vi en kampagne målrettet besøgende, som søger afslappende oplevelser og lækre madoplevelser i storbyen. 
Se kampagne-hjemmesiden her: www.dinlokaleguide.dk 

20.000 nye internationale følgere på TikTok 

Efter lidt over et år på TikTok har vi fået fodfæste på platformen. Vi har fundet vores ståsted, har haft medvind med adskillige virale videoer (+100.000 visninger) og sætter nu alle sejl ind på annoncering. De seneste par måneder har vi med succes annonceret på nærmarkederne Sverige, Norge, Tyskland, Holland og England. Vi har tiltrukket 20.000 nye internationale følgere med videoer om regionens skjulte perler og kulturliv. 
Se eksempel her

Derudover har vi i samarbejde med madanmelderen Casper Drømme lavet et samarbejde om Aarhus’ madscene, der har udmøntet sig i over 3.000.000 visninger på tværs af TikTok og Instagram. 
Se eksempel her

Nu udruller vi ny brandstrategi

Vi er ved at udrulle en nye brandstrategi, som vi har arbejdet på det seneste års tid. Som et element i den nye brandstrategi har vi forenklet vores kanalunivers. Det betyder blandt andet, at vi har sorteret og reduceret i antallet af profiler på sociale medier, og at vi fremover har én hjemmeside, der favner hele destinationen, som det er blevet efterspurgt af turismevirksomheder og kommuner. Den nye hjemmeside er stadig under udvikling, men kan følges på www.visitaarhus.dk.

Erhvervsturisme

Vi oplever fortsat opsving på det danske mødemarked, da mange virksomheder i dén grad mødes eksternt igen. Nyt er at vi også kan mærke en international velvilje for at mødes til konferencer og kongresser på tværs af landegrænser. Det giver håb for den internationale erhvervsturisme, som har været hårdest ramt under pandemien.

International markedsundersøgelse viser positive takter

Vi har i samarbejde med Aarhus Universitet (AU) netop færdiggjort en markedsundersøgelse blandt ca. 1000 forskere og professorer på AU. Markedsundersøgelsen er sat i værk for at afdække forskeres fremtidige rejsemønstre i en post Covid19-tid, og for at finde ud af hvilke potentielle konferencer og kongresser, VisitAarhus kan hjælpe med at trække til Aarhusregionen. 
 
Undersøgelsen viser en lys fremtid for international erhvervsturisme i Aarhusregionen og fysiske konferencer. Undersøgelsen viser også, at der er behov for VisitAarhus’ indsats på erhvervsturismen, da vi hjælper lokale værter ganske gratis med de praktiske udfordringer, de møder. 
 
Undersøgelsen viste blandt andet, at: 

  • 96% af respondenterne forventer at deltage på en international konference eller kongres indenfor de næste 12 måneder.
  • Kun 1% af respondenterne foretrækker virtuelt konferenceformat. 
  • 98% af respondenterne finder tiltrækningsarbejdet i forbindelse med internationale videnskonferencer værdiskabende for deres arbejde.  
  • 65% af disse forskere svarer, at de logistiske udfordringer kan være en barriere for at tiltrække internationale konferencer til Aarhusregionen.

Undersøgelsen har desuden genereret en database med ca. 85 relevante konferencer, som vi nu gør en målrettet indsats for at trække til Aarhusregionen. 

Ny konferencefilm – om oplevelser i og omkring møder 

I mødebranchen oplever vi en ny rejseadfærd på det danske mødemarked efter Covid19, hvor virksomheder i højere grad udnytter det sociale aspekt i møder til at skabe samlingskraft. 

I Aarhusregionen har vi masser af outdoor-, kultur- og gastronomioplevelser, som egner sig fantastisk som krydderi, når virksomheder afholder møder. Oplevelser som skaber merværdi til mødet og styrker samarbejdsmuligheder og relationer blandt mødedeltagerne. Vi arbejder nu strategisk med at skabe oplevelser i eller omkring møder, under dét som i branchen kaldes en incentive-indsats. Til det har vi produceret en ny konferencefilm. Se video her.

Aarhus blandt de 25 mest eftertragtede kongresbyer i verden 

Aarhus har taget et stort spring frem på ICCAs (The international Congress & Convention Association) rankingliste over topdestinationer for internationale, videnskabelige kongresser og konferencer. Aarhus ligger nu i top 25. Efter at have ligget nummer 88 i 2020, har Aarhus taget et spring på 64 pladser til i 2022 at være nummer 24 i verden ud af de 1234 kongresbyer, som har indrapporteret til ICCA.
Læs pressemeddelelsen her

Gæsteservice

Sommerens gæster er begyndt at komme, og vi står klar til at tage imod dem med gæsteservice og turistinformation.

Varm velkomst til Aarhusregionens gæster

Med sommersæsonen lige om hjørnet, er jagten på engagerede og dygtige værter for alvor gået i gang. Sidste år var vores velkomstteam i kontakt med over 76.000 besøgende, og ca. 40.000 flere end i 2020.
Igen i år vil vores velkomstteam hen over sommeren være på gaden i Randers, Grenaa, Ebeltoft, Aarhus, Silkeborg samt på Himmelbjerget. Pilotprojektet i 2021 med at have et ”flyvende Velkomstteam”, dvs. at vi flytter os sammen med gæsterne ift. vejr og vind, viste sig at være en stor succes. Det gør os tilgængelige for Aarhusregionens gæster i en hidtil uset grad.  

”Der har jeg selv været…” - fyraftensmøder for frontpersonale

Vi oplever, at mange gæster nyder at få en anbefaling fra en person, der selv har været på stedet. Derfor har vi startet et nyt initiativ, hvor vi inviterer frontpersonale fra alle vores turismevirksomheder med på besøg ved nogle af de mest populære attraktioner på tværs af Aarhusregionen. Vi kalder det ”fyraftensmøder”. Tanken er, at f.eks. en hotelreceptionist, der selv har besøgt et museum, vil være langt bedre til at formidle det. Fyraftensmøderne har givet et unikt indblik i bl.a. Det Grønne Museum og Gammel Estrup, Silkeborg Bad, Klatreautomaten i Randers, Fregatten Jylland og Mønsted Kalkgruber. Flere Fyraftensmøder venter og der er talrige positive tilbagemeldinger fra både attraktioner og frontpersonale.
Læs mere her.

Turistguiden er på gaden

Vores trykte turistguide for Aarhusregionen er lanceret i en 2022-udgave på dansk, tysk og engelsk. Den er trykt i 80.000 eksemplarer og ligger tilgængelig på ca. 450 overnatningssteder, spisesteder, indkøbssteder, attraktioner mm. i hele Aarhusregionen. Den skal give de mange gæster et fyldigt overblik over den farverige buket af ferieoplevelser, som vores destination byder på.  Guiden rummer et overblikskort over Aarhusregionen og bykort over de største byer.

Se turistguiden i digitale udgaver her:  
Turistguide på dansk 
Turistguide på engelsk  
Turistguide på tysk
 

Krydstogt

Efter et par års ufrivillig pause kan vi igen byde velkommen til internationale krydstogtgæster fra hele verden. Og denne sæson tegner allerede nu til at blive en rekord.

Hele verden anløber Aarhusregionen

Vi forventer pt. at få besøg af 63 krydstogtskibe i år, hvilket er dobbelt så mange anløb som forventet.

Årets første krydstogtanløb lagde til kaj i Aarhus Havn den 30. april, og tusindvis af internationale gæster har allerede besøgt – ikke bare Aarhus – men hele Aarhusregionen. Med planlagte guidede ture til f.eks. Glasmuseet i Ebeltoft, Randers Regnskov og det gamle veterantog mellem Bryrup og Vrads i Søhøjlandet. Alene lørdag den 14. maj hvor de to skibe anløb Aarhus, var der gæster med fra hele 44 nationer på tværs af alle kontinenter. 

Se listen over de planlagte krydstogtanløb i Aarhus Havn her (listen opdateres løbende)

Cruise with Aarhus - Ny app målrettet krydstogtgæster 

Vi har netop offentliggjort app’en ’Cruise with Aarhus’ målrettet vores krydstogtgæster – en afløser for det fysiske krydstogtmagasin, som vores frivillige ReThinkers delte ud ved krydstogtanløb tidligere.  Med vores nye digitale setup er vi ikke bundet af de begrænsninger, som et fysisk magasin har. Vi kan i højere grad styre vores kommunikation til gæsterne og sikre, at vi tilbyder de rigtige og aktuelle produkter.
Hent app’en ”Cruise with Aarhus” i Google Play og App Store

Frivillige i Aarhus, Randers og Syddjurs

Det går rigtig godt med at videreudvikle og udbrede VisitAarhus' frivilligorganisation ReThinker i Randers og i Syddjurs kommuner, og i Aarhus er der igen kommet masser af opgaver i kalenderen for vores mange frivillige ReThinkers.

Spændende opgaver sommeren over hos ReThinker Randers og ReThinker Syddjurs

I Randers Kommune har vi fået skabt synlighed omkring organisationen og vi ser, at flere aktører og frivillige, henvender sig.  Ca. 60 frivillige har indtil nu været involveret i otte meget forskellige opgaver dette forår, herunder Verdensmålsfestivalen, som Randers Kommune stod bag. Forude ligger lige nu seks nye spændende opgaver, som vores ReThinkers kan blive en del af. Det er Sankt Hans, Randers Festuge, Europamesterskaberne i 5 kegler billard, Klatreautomaten - Randers mesterskaberne, Oust Mølle Rock og Stafet for livet. Dertil kommer opgaver som velkomstværter hele sommeren. 

I Syddjurs Kommune har over 50 frivillige ReThinkers i løbet af foråret været involveret i flere meget forskellige opgaver. De har testet vandreruter, været velkomstværter i påsken, rundvisere på Rockmuseet og de har været frivillige ved et kunstfoldeprojekt på Maltfabrikken. Denne sommer har vi fem opgaver, der venter forude. Teaterfestivalen Lige om Hjørnet, Karpenhøjs Bålfestival, Maskinister til Fregatten Jylland, testere af audioguide ved Fregatten Jylland og DM i Folkebåde. Dertil kommer opgaver som velkomstværter i løbet af sommeren.  

ReThinker Aarhus får besøg af Hende Majestæt Dronningen

I Aarhus er der travlt. Siden krydstogtskibene begyndte at anløbe Aarhus 30. april, har vi haft over 170 frivillige velkomstværter på havnen, og denne opgave fortsætter med fuld kraft sommeren igennem. Dertil har vi frivillige ReThinkers til at hjælpe ved blandt andet Det Kongelige Teaters opsætning af Hobbitten ved Moesgaard Museum, ved Royal Run og ved folkefesten ifm. fejringen af Hendes Majestæt Dronningens 50-års regeringsjubilæum.  

Dertil har VisitAarhus’ frivilligafdeling den 3. juni, besøg af HM Dronningen, som en del af det officielle sommertogtprogram. Hendes Majestæt Dronningen var protektor for Kulturhovedstadsåret Aarhus 2017, hvor VisitAarhus’ frivilligorganisation blev etableret. Det er derfor en stor glæde nu at kunne vise Hendes Majestæt, hvordan frivilligorganisationen har udviklet sig og hvor stort et aktiv, de 2200 engagerede frivillige er for kulturaktører, borgere og besøgende i byen.

Aktuelle projekter

I VisitAarhus arbejder vi intenst med projekter, der kan udvikle turismen i Aarhusregionen. Netop nu er vi med i 16 projekter, der på hver sin måde har til formål at understøtte turismevirksomhedernes forretning. De er støttet med 28 millioner kroner fra eksterne fonde og puljer.  
Se alle projekter her.

Certificeringer skal understøtte grøn omstilling af turismen

I et nationalt ’Partnerskab for bæredygtig udvikling’ mellem VisitDenmark, Dansk Kyst- og Naturturisme, MeetDenmark og Dansk Storbyturisme er målet at understøtte den grønne omstilling af turismen i Danmark. I VisitAarhus arbejder vi konkret med at udbrede certificeringsordninger. Målet er, at 12 turismevirksomheder i Aarhusregionen opnår eller forbedrer en miljøcertificering inden projektets udløb 31. december 2024. 
Læs mere om projektet her.

Kulturinstitutioner i Aarhusregionen med i 7 kultur-test-labs 

Kulturinstitutionerne efterspørger hjælp til innovativ produkt- og forretningsudvikling. Som en del af projektet har vi derfor fået midler til at arbejde videre med kulturturismen via kultur-test-labs.

  • Den Gamle By: Udvikler en underjordisk oplevelse for børn og børnefamilier
  • Randers Kunstmuseum: Udvikler og afprøver pop-up formater i det offentlige rum
  • Glasmuseet Ebeltoft: Udvikler og afprøver nye former for events for forskellige målgrupper i Glasmuseets have
  • Science Museerne: Kobler en udendørs oplevelse på den botaniske del af projektet 'Science Takeaway'
  • ARoS: Udvikler wayfinding-projektet og udstillingen 'Another Story' med nye elementer til udstillingen og øget markedsføring
  • Mønsted Kalkgruber: Tilføjer et digitalt ben til projektet 'Gå på opdagelse', samt udvider wayfinding med nye fysiske elementer
  • Fregatten Jylland: Optimerer audioguiden 'Fregatten Fortæller' samt udvikler en ny fortælling.

Læs mere om projektet her.

Tal fra destinationen

Vi har skabt en ny ’Gæstemonitor’, så I altid har adgang til seneste tal og data. Her kan man få indsigt i overnatningerne for Aarhusregionen på tværs af bl.a. kommuner, overnatningstyper, nationaliteter m.m. Gæstemonitor bliver opdateret hver måned. 

I Gæstemonitor kan man bladre mellem ni forskellige visninger ved hjælp af pilene under dashbordet, ligesom du kan aktivere en række filtre i dashboardet f.eks. ved at trykke på en af kommunerne på kortet.

Netop nu kan du i Gæstemonitor blandt andet se:

Overnatningstal 1. kvartal 2022

(januar, februar og marts 2022)

OBS: Der er ingen tilgængelige tal for Favrskov i 2021. De er diskretioneret af Danmarks Statistik, da der er for få indberetninger. 

Gæstemonitor er ikke optimeret til mobilvisning, så få adgang fra en computer.