Sangstrup Klint

Nyt fra VisitAarhus, juni 2022

Foto: Sarah Green

Vi ved, I har travlt i øjeblikket, men I skal lige have en sidste update fra os, inden sommeren for alvor melder sig.  

Aarhusregionen går sommeren i møde med en pæn stigning i overnatningstallet på 16 pct i første kvartal 2022. Det er fortsat de danske turister, der valfarter til vores destination, mens der arbejdes hårdt for at genvinde de internationale gæster efter pandemien. Det er vi ikke alene om. Konkurrencen er hård, men det lysner heldigvis forude. Især tyskerne er stærkt på vej tilbage, og vi får også et rekordstort antal internationale krydstogtsgæster med 63 anløb i år. 

Denne sommer er der igen masser af events og begivenheder i hele Aarhusregionen, som gæsterne kan opleve, når de er her. I kan se de mange oplevelser i arrangementskalenderen her.

Herunder har vi samlet de vigtigste informationer og nyheder fra VisitAarhus. Del gerne internt. Og har du spørgsmål, så tag endelig fat i os.

Ny samlende hjemmeside og fokuseret indsats på sociale medier

Som led i udrulning af ny brandstrategi for destinationen har vi forenklet vores kanaler. Det betyder blandt andet, at vi har sorteret og reduceret i antallet af profiler på sociale medier. Og det betyder, at vi fremover har én hjemmeside, der favner hele destinationen, som det er blevet efterspurgt af både turismevirksomheder og kommuner. Den nye hjemmeside er stadig under udvikling, men kan følges på www.visitaarhus.dk.

Markedsføringskampagner i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland og Holland

Vi har siden foråret haft fuld blus på danske og internationale markedsføringsinitiativer.

I Danmark fortsætter kampagnen, “Din bedste guide er lokal”, hvor stolte lokale giver deres bedste tips til oplevelser rundt i hele Aarhusregionen - både i form af video og skriftlige guides. Netop nu afvikler vi en kampagne målrettet besøgende, som søger afslappende oplevelser og lækre madoplevelser i storbyen. Se kampagne-hjemmesiden her: www.dinlokaleguide.dk

I Tyskland er der flere aktuelle kampagneinitiativer. Meldingen fra VisitDenmark Tyskland er, at potentialet for at lokke tyske turister til Danmark er rekordstort i 2022 og 2023. Så det udnytter vi max. Sammen med VisitDenmark, Business Region Aarhus, Destination Kystlandet og VisitSamsø kører vi en kampagne med fokus på familieferie, aktiv ferie og storbyferie, og Aarhusregionens camping- og cykelmuligheder bliver tydeligt fremhævet i VisitDenmarks kampagner.

Ved siden af de store kampagner har vi netop igangsat en online spil-kampagne målrettet tyske friluftaktive turister. Målet er gennem spillet at få flere til at tilmelde sig vores internationale mailservice. Se og prøv quizzen her.

I Norge er rejselysten på vej tilbage, og det skal naturligvis udnyttes. Vi har derfor netop afviklet en kampagne sammen med VisitDenmark, Business Region Aarhus, Destination Kystlandet og VisitSamsø. Kampagnen skal skabe fornyet inspiration og interesse for Aarhusregionen som feriemål for de købestærke nordmænd.
Se eksempel på betalt artikel i norske ’Dagbladet’ her.

Vi arbejder også lige nu tæt sammen med Color Line for at tiltrække kulturinteresserede norske gæster via færge til Aarhusregionen i skuldersæsonen fra april-juni og igen i efteråret.

I Holland er der godt gang i campisterne. Hollænderne camperer som aldrig før. Derfor har VisitDenmark i Holland i foråret afviklet en stor brandingkampagne for at højne kendskab til og opmærksomhed på Danmark som ferieland. I halen af den kampagne kører vi netop nu en kampagne med fokus på camping i Aarhusregionen. 
Se eksempel på betalt artikel i den hollandske avis ’Algemeen Dagblad’ her.

VisitDenmarks overordnede kampagne får endnu et tryk fra 1.-12. juni. Herudover er vi også med i VisitDenmarks special-interest kampagne for camping.  
Se VisitDenmark Hollands tv-spot for Danmark her.

I Sverige har Aarhusregionen under pandemien tabt ca. 10 procent af overnatningerne. For at vinde de svenske gæster tilbage kører vi nu, sammen med VisitDenmark, en kampagne, der viser svenskerne nye sider af Aarhusregionen. 

I 2019 var "Camping Danmark” det andet hyppigste søgeord i Sverige. Vi søsætter derfor her i juni en kampagne på sociale medier målrettet campister. Her indgår bl.a. en online quiz. I slutningen af quizzen får brugerne mulighed for at tilmelde sig vores segmenterede, internationale mailservice med mulighed for at tilmelde sig præcis de interesser og overnatningsmuligheder, de gerne vil have tilsendt mere inspiration til.
 

Udover markedsføringskampagner i Danmark og på Aarhusregionens nærmarkeder, kører vi nu en kampagne sammen med VisitDenmark UK og Italien på online-rejsebureauet 'Lastminute' for at sætte fokus på Aarhus som storbydestination over for potentielle engelske og italienske gæster.
Se kampagnesiden for Aarhus på LastMinute.com
 

20.000 nye internationale følgere på TikTok

Efter lidt over et år på TikTok har vi fået fodfæste på platformen og medvind med adskillige virale videoer (+100.000 visninger).

Næste skridt er, at vi sætter alle sejl ind på annoncering på nærmarkederne Sverige, Norge, Tyskland, Holland og England. Vi har allerede tiltrukket 20.000 nye internationale følgere med videoer om regionens skjulte perler og kulturliv.
Se VisitAarhus TikTok her: www.tiktok.com/@visitaarhus

Gode nyheder for erhvervsturismen

Aarhus er kommet i top 25 over verdens mest eftertragtede kongresdestinationer. Aarhus har taget et stort spring frem på ICCAs (The international Congress & Convention Association) netop offentliggjorte rangliste over topdestinationer for internationale, videnskabelige kongresser og konferencer. Efter at have ligget nummer 88 i 2020, har Aarhus taget et spring på 64 pladser til i 2022 at være nummer 24 i verden ud af 1234 kongresbyer. 

Placeringen på ICCA’s rangliste kommer efter en hård tid for branchen med coronapandemi og nedlukninger. Derfor er topplaceringen meget kærkommen i bestræbelserne på at genrejse den internationale møde- og erhvervsturisme i Aarhus.
Læs pressemeddelelsen om Aarhus’ placering på ICCAs rangliste her

En anden god nyhed, der giver tro på fremtiden er, at vi i samarbejde med Aarhus Universitet har afdækket forskeres fremtidige rejsemønstre i en post Covid19-tid. Undersøgelsen viser, at international erhvervsturisme i Aarhusregionen går mod lysere tider. 
 
Lidt tal fra undersøgelsen: 

  • 96% af respondenterne forventer at deltage på en international konference eller kongres indenfor de næste 12 måneder.
  • Kun 1% af respondenterne foretrækker virtuelt konferenceformat. 
  • 98% af respondenterne finder tiltrækningsarbejdet i forbindelse med internationale videnskonferencer værdiskabende for deres arbejde.  
  • 65% af disse forskere svarer, at de logistiske udfordringer kan være en barriere for at tiltrække internationale konferencer til Aarhusregionen.

Undersøgelsen har genereret en database med ca. 85 relevante konferencer, som vi nu gør en målrettet indsats for at trække til Aarhusregionen. Undersøgelsen viser også, at der er behov for VisitAarhus’ indsats på erhvervsturismen, da vi hjælper lokale værter ganske gratis med de praktiske udfordringer, de møder. 

På det danske mødemarked har vi gennem foråret arrangeret inspirationsture for mødearrangører. Disse forsætter efter sommerferien. Første tur efter ferien går til Viborg. Turen er primært for Grundfos’ besøgsafdeling og indholdet er planlagt i tæt samarbejde med Grundfos. Programmet byder blandt andet på en guidet "Bryg og Brosten"-tur med guider fra Viborg Museum, der fortæller bryggerbyens farverige historie.

Varm velkomst til Aarhusregionens gæster

VisitAarhus’ velkomstteam vil snart rulle ud i sommerlandet og møde destinationens gæster. Vores velkomstteam har til formål at komme i dialog med gæsterne og inspirere dem til flere gode oplevelser, end de selv måske har planlagt. Når de nu er landet et dejligt sted i destinationen, vil vi gerne skubbe dem hen om hjørnet efter den næste oplevelse. Vi planlægger indsatsen efter at møde gæsterne dér hvor de i forvejen er og i forhold til vind og vejr. Sidste år var vi i dialog med 76.000 gæster, så vi går en travl højsæson i møde.

Destinationsguiden er på gaden

VisitAarhus’ trykte destinationsguide for Aarhusregionen er lanceret i en 2022-udgave på dansk, tysk og engelsk. Den ligger tilgængelig på ca. 450 overnatningssteder, spisesteder, indkøbssteder, attraktioner mm. i hele Aarhusregionen og er også med i cykeltasken, når vores mobile turistteam ruller ud i sommerlandet. 

Destinationsguiden skal give de mange gæster et fyldigt overblik over den farverige buket af ferieoplevelser, som vores destination byder på. Guiden rummer et lækkert overblikskort over Aarhusregionen og bykort over de største byer.

Se destinationsguiden i digitale udgaver her:  
Destinationsguide på dansk 
Destinationsguide på engelsk  
Destinationsguide på tysk
 

Hele verden anløber Aarhusregionen

Krydstogtsæsonen er endelig i gang igen og de første 16 skibe har allerede anløbet Aarhus Havn i år. Vi får besøg af 63 krydstogtskibe i år, hvilket er dobbelt så mange anløb som forventet.

Årets første krydstogtanløb lagde til kaj i Aarhus Havn den 30. april, og tusindvis af internationale gæster har allerede besøgt – ikke bare Aarhus – men hele Aarhusregionen. Med planlagte guidede ture til f.eks. Den Gamle By, ARoS, Vikingemusset, Aarhus Domkirke, Tivoli Friheden, Glasmuseet i Ebeltoft, Randers Regnskov, Gammel Estrup, Fregatten Jylland og veterantoget mellem Bryrup og Vrads i Søhøjlandet. Flere dage har Aarhus haft besøg af to krydstogtskibe på samme dag. Samlet har vi indtil videre haft besøg af 15.000 krydstogtgæster fra 78 forskellige nationer.

Se listen over de planlagte krydstogtanløb i Aarhus Havn her (listen opdateres løbende) 
 

Lige nu tester vi en ny app målrettet krydstogtgæsterne. App’en ’Cruise with Aarhus’ er en afløser for det fysiske krydstogtmagasin, som vores frivillige ReThinkers delte ud ved krydstogtanløb tidligere. Med vores nye digitale setup er vi ikke bundet af de begrænsninger, som et fysisk magasin har. Vi kan i højere grad styre vores kommunikation til gæsterne og sikre, at vi tilbyder de rigtige og aktuelle produkter.

Hent app’en ”Cruise with Aarhus” i Google Play og App Store.

Kulturinstitutioner i Aarhusregionen med i 7 kultur-test-labs

I VisitAarhus arbejder vi intenst med projekter, der kan udvikle turismen i Aarhusregionen. Netop nu er vi med i 16 projekter, der på hver sin måde har til formål at understøtte turismevirksomhedernes forretning. De er støttet med 28 millioner kroner fra eksterne fonde og puljer.  

Vi har blandt andet fået midler til at arbejde videre med en kickstart kulturturismen, og netop nu deltager syv af Aarhusregionens kulturinstitutioner i kultur-test-labs, der skal hjælpe med at udvikle nye projekter og aktiviteter, der kan lokke borgere og gæster til.

  • Den Gamle By: Udvikler en underjordisk oplevelse for børn og børnefamilier
  • Randers Kunstmuseum: Udvikler og afprøver pop-up formater i det offentlige rum
  • Glasmuseet Ebeltoft: Udvikler og afprøver nye former for events for forskellige målgrupper i Glasmuseets have
  • Science Museerne: Kobler en udendørs oplevelse på den botaniske del af projektet 'Science Takeaway'
  • ARoS: Udvikler wayfinding-projektet og udstillingen 'Another Story' med nye elementer til udstillingen og øget markedsføring 
  • Mønsted Kalkgruber: Tilføjer et digitalt ben til projektet 'Gå på opdagelse', samt udvider wayfinding med nye fysiske elementer
  • Fregatten Jylland: Optimerer audioguiden 'Fregatten Fortæller' samt udvikler en ny fortælling.

Læs mere om projektet her
 

Læs mere om de 16 udviklingsprojekter, som VisitAarhus er med i.

Se vores nye rejsetype-test

VisitAarhus’ marketingafdeling har netop udarbejdet en ny rejsetype-test målrettet destinationens gæster. Her kan gæsterne teste, hvilken rejsetype de er. Ideen med den digitale test er at skabe rejselyst, øge engagementet og udvide den tid, besøgende bruger på vores hjemmeside og platforme. I slutningen af spillet vil interesserede kunne tilmelde sig vores segmenterede, internationale mailservice.
Se den nye rejsetype-test her

H.M. Dronningen besøgte ReThinker Aarhus

H.M. Dronningen har netop vært på sommertogt med Kongeskibet Dannebrog. På sommertogtet besøgte hun to steder i Aarhusregionen – Anholt og Aarhus, og som en del af sommertogter fik også VisitAarhus’ frivilligorganisation, ReThinker Aarhus, fint besøg af Hendes Majestæt. 

Dronningen var protektor for kulturhovedstadsåret Aarhus 2017, hvor VisitAarhus’ frivilligorganisation blev etableret. Det var derfor en fornøjelse at kunne vise Hendes Majestæt, hvordan frivilligorganisationen har udviklet sig i Aarhus og nu også med frivilligafdelinger i Randers og Syddjurs, og hvor stort et aktiv de over 2200 engagerede frivillige er for kulturaktører, borgere og besøgende.  

KALENDER

Der er en enkelt aktivitet i VisitAarhus’ kalender, inden sommeren for alvor rammer turistbranchen. Sidste møde i første halvår af 2022 er:

  • 15. juni: Gratis fyraftensmøde på Viborg Museum for frontpersonale 
    Den 15. juni afholder vi det sidste fyraftensmøde i denne sæson. Det foregår på Viborg Museum. Læs mere og tilmeld dig her.

Vil du se, hvad der er i VisitAarhus’ arrangements- og kursus-kalender for andet halvår 2022, så kig her.

TAL FRA DESTINATIONEN

Vi har skabt en ny ’Gæstemonitor’, så I altid har adgang til seneste tal og data. Her kan I få indsigt i overnatningerne for Aarhusregionen på tværs af bl.a. kommuner, overnatningstyper, nationaliteter m.m. Gæstemonitor bliver opdateret hver måned. 

I Gæstemonitor kan du bladre mellem ni forskellige visninger ved hjælp af pilene under dashbordet, ligesom du kan aktivere en række filtre i dashboardet f.eks. ved at trykke på en af kommunerne på kortet.

Netop nu kan du i Gæstemonitor blandt andet se:

Overnatningstal 1. kvartal 2022
(januar, februar og marts 2022)

Overnatningstal 1. kvartal 2022 Aarhusregionen
Foto: VisitAarhus